Salam Maal Hijrah 1430

8:58 PM Edit This 2 Comments »
before it is too late, i would like to wish you all
salam maal hijrah 1430 M


SEDIKIT PERINGATAN
Hanya Ingin Mengingatkan ...
Kubur Setiap Hari Menyeru Manusia Sebanyak Lima (5) Kali ...
1. Aku rumah yang terpencil,maka kamu akan senang dengan selalu membaca Al-Quran.
2. Aku rumah yang gelap,maka terangilah aku dengan selalu solat malam.
3. Aku rumah penuh dengan tanah dan debu,bawalah amal soleh yang menjadi hamparan.
4. Aku rumah ular berbisa,maka bawalah amalan Bismillah sebagai penawar.
5. Aku rumah pertanyaan Munkar dan Nakir,maka banyaklah bacaan "lah ilahaillallah, Muhammadar Rasulullah", supaya kamu dapat jawapan kepadanya.

aku sedar aku ini manusia
sering terleka
dengan dugaan dunia
apa yang penting
aku masih seronok berfikir
berfikir dimana silapnya tingkah aku
bagaimana aku harus berubah
ke arah kebaikan
dan berusaha
walaupun
kadangkala tewas juga

^^ini selingan^^
apa harus aku buat
lagi sebulan lebih nk fly nih?
i tried to appreciate all these precious moment
with my family and friends here..
but i'm afraid that i'll be vulnerable
to my emotion~

kepada rakan2,
sesiapa jua yang bergelar kawan atau sahabat aku,
rindunye~

9:36 AM Edit This 4 Comments »
i missed the good old days~
with hogryslywarts
with all the chesco0206
with ppou0708
with the most important persons in my life!
to memory, please dun fade away..and STAY the way it is so i can always recall whenever possible.

Aurat kte~

12:50 AM Edit This 1 Comment »
SEBAGAI orang Islam kita bangga melihat semakin ramai kaum wanita memakai jilbab atau tudung menutupi kepala mereka. Pelbagai ‘fesyen’ dapat dilihat.

Kewajipan memakai jilbab ini ditegaskan melalui firman Allah: Hai Nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu, dan isteri-isteri orang Mukmin, hendaklah mereka menutupi jilbab ke seluruh tubuh mereka. Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, kerana itu mereka tidak diganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (Al-Ahzab: 59)

Sesungguhnya memakai jilbab bukan sahaja menunjukkan dengan jelas identiti seseorang wanita muslim tetapi juga mampu memelihara mereka daripada tatapan mata liar sehingga mereka tidak diganggu sekali gus memastikan kesucian mereka terpelihara. Namun dalam keghairahan kaum wanita Islam memakai jilbab mereka juga harus memahami bahawa jilbab bukan sekadar pakaian menutup tubuh sahaja. Mereka juga harus memastikan ia benar-benar mematuhi syarat yang ditetapkan oleh Islam.

Syeikh Muhammad Nashiruddin Al-Albani dalam kitabnya, Jilbab Al-Mar'ah Al-Muslimah menyebutkan lapan syarat jilbab syarie iaitu:
- Menutup seluruh tubuh, kecuali muka dan telapak tangan.
- Bukan untuk tabarruj (bersolek) yang boleh menyebabkan pandangan mata tertuju kepadanya. - Bahannya diperbuat daripada kain yang tebal dan tidak nipis.
- Kainnya longgar, tidak ketat dan tidak membentuk lekuk tubuh.
- Tidak diberi memakai minyak wangi seperti mana peringatan Rasulullah s.a.w.: Mana-mana wanita yang memakai wangi-wangian dan kemudian berjalan di hadapan orang ramai dan mereka menghidu baunya, maka dia adalah penzina.
- Tidak menyerupai pakaian lelaki.
- Tidak menyerupai pakaian orang-orang kafir.
- Bukan memakainya kerana untuk mencari populariti. Ia sesuai dengan peringatan Rasululullah melalui sabdanya: Barang siapa mengenakan pakaian untuk mencari populariti di dunia, nescaya Allah akan memakainya dengan pakaian kehinaan pada hari kiamat, kemudian membakarnya dengan api neraka.

Hakikatnya, mungkin ramai di antara kaum wanita muslim menganggap ia syarat yang agak berat apatah lagi kepada mereka yang ternyata sudah memakai jilbab tetapi melanggar syarat-syarat di atas. Sesungguhnya, jika seseorang wanita itu berhasrat menjadi seorang muslimah syarat berkenaan tidaklah begitu sukar kerana dalam pelaksanaan syariat Islam tidak ada perkara yang sukar sebagai mana firman Allah: Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. (Al-Baqarah: 185)

Atas sebab itu dalam soal menutup aurat ini, Rasulullah dengan tegas mengingatkan bahawa, Dua golongan ahli neraka yang belum pernah saya lihat ialah, satu golongan memegang cemeti seperti ekor lembu yang digunakan bagi memukul manusia dan satu golongan lagi wanita yang memakai pakaian tetapi telanjang dan melentuk badan juga kepalanya seperti bonggol unta yang tunduk. Mereka tidak masuk syurga dan tidak dapat mencium baunya walaupun bau syurga itu dapat dicium daripada jarak yang jauh.

P/s : sumber diperoleh dari portal muslimah. sejenak saya terbaca artikel ini, saya berasa amat cemas kiranya banyak syarat2 dia atas telah saya langgar..sama2 la kita renungkan dan harap2 menjadi iktibar buat semua~ berdoalah agar kte sama2 berusaha mencari redha Ilahi,

also..being tagged by fieQa

12:00 AM Edit This 2 Comments »
7 ciri lelaki idaman saya.
  • cukup ilmu agama untuk membimbing aku
  • yang katakan 'tak nak' pada rokok
  • baik hati
  • hormat aku, ibu bapa aku, nature, dan sesape saja
  • romantik? bleh x?? haha
  • caring
  • setia
  • bertanggungjawab!


7 wanita/lelaki yang pernah saya minati sepanjang hidup

  • mr.XoXo
  • jay chou
  • daniel radcliffe
  • a 'twin'
  • kwon sang woo
  • jonathan togo
  • en. fit3


7 perasaan sekiranya keluar dengan seseorang yang saya minati.

  • gembira sangat..gembira tak terkata
  • berdebar
  • takut
  • rasa bersalah
  • malu
  • rasa cm unbelievable
  • the worst, petrified!

7 tempat istimewa yang ingin dilawati bersama yang tersayang.

  • Malaysia seluruhnye!
  • Venice
  • Paris
  • Korea
  • Brunei
  • Jepun
  • United States of America

7 barangan/sesuatu istimewa yang mungkin akan anda hadiahkan buat yang tersayang.

  • victory
  • happiness
  • priceless love
  • all the great2 things in the whole world,
  • endless time
  • happy family tree
  • myself!

7 lagu yang akan anda nyanyikan untuk yang tersayang.

  • with you by chris brown
  • lucky by jason myraz n colbie callat
  • sayang oleh ajai dan marsha
  • tanpa oleh 6th sense
  • dua insan oleh ezad dan @#@#
  • destiny
  • drowning by BSB

being tagged again from cik UYAahmad,

10:59 PM Edit This 1 Comment »
a) Sesiapa yang kena tag, kena tulis 10 sesuatu berkenaan orang yang meng-tag dia.
  • pemalas
  • tapi pandai
  • selalu bernaseb baek
  • comel
  • pandai mengemas esp rumah, bilik air, bilik tidur dll
  • masih keanak-anak kan
  • berani
  • suke maen game
  • suke buat sesuatu ikut ske hati dia
  • anak bongsu dari 13 orang adik beradik, so..anak manja! huhu,
b) Orang yang kena tag kena tulis 10 perkara. about yourself.
  • suke purple
  • suke ikut peraturan
  • suke blajar
  • suke pressure kan diri
  • suke makan
  • dan suke tidur
  • x ske mandi petang2
  • selalu berfikir tentang apa sahaja
  • lurus bendul (org selalu ckp cmnh kat aku)
  • sayang family dan kawan2 yg sentiasa ada susah atau senang
c) At the end, you need to choose 10 people to be tagged and list their names.
  • jentayuh
  • syazana
  • atiqah
  • chesco2
  • sesape sahaja yang berminat dan mengenali saya,

This time, tagged by LITTLE MISS~

12:58 AM Edit This 2 Comments »
Do you think you're hot?
nope..not at all!




Upload ur favourite picture of you?


Why do you like that picture?
Because..i dun have any picture except this in my PC at home
plus, i know..someone special like this picture, so..dedicate!
When was the last time you ate pizza?
On 28th of Nov, dating with my roomie (Sarah) before watching Twilight.
The last song you listen to?
womanizer by britney spears..huhu (adeeb, thanks!)
What are you doing right now besides this?
chatting with him + download August Rush
What name would you prefer besides yours?
tiArA emily..haha
kidding
aku ske nama penuh aku
nurfarahin baharul'ulum
cahaya kegembiraan dan lautan ilmu!
People to tag :
1. jentayuh
2. sapura
3. adibah
4. sarah
5. princess azie
Who is number one?
~someone special~
enough.
Number three is having relationship with?
huhu..bobot!
Say something about number five.
She is beautiful, has perfect life, lots of friends, active in blogging.
How about number four?
She was my room mate in Uniten. She will further her studies in Electrical Engineering at Monash University, Australia.
Who is number two?
My ex-house mate in Uniten. She's now in Iowa State Uni working on her bachelor degree in Chemical Engineering. I missed her so much~
P/s : saya baru balik dari kem biro tatanegara kursus kenegaraan..waa, penat2!

attention to PPOU ONLY~

8:38 PM Edit This 0 Comments »


kepada rakan-rakan PPOu yang aku kasihi,

ilustrasi di atas adalah direka oleh saudara SHAFIQ izham
untuk t-shirt yang bakal diterima
pertengahan januari (time pre-departure) nanti
beliau berharap kiranya
anda dapat komen atau beri cadangan
sekiranya tidak berpuas hati
atau ingin menambah apa2


selain itu,
beliau juga berpesan bahawa
kiranya saiz t-shirt yang bakal ditempah ini
akan appear lebih kecil dari saiz yang biasa dipakai

oleh itu,
ketika saudara saudari sahabat2 PPou
yang akan ke BTN
x lama lagi
harap dapat beri saiz yang secocok buat anda
kepada saudara SHAFIQ izham ye

++harap maklum++

canterbury, here I come!

8:00 PM Edit This 9 Comments »

assalamualaikum w.b.t,
rakan-rakan yang dikasihi sekalian
pada 13 november yang lepas
secara rasminya
aku dah dapat unconditional offer
dari
~UNIVERSITY OF CANTERBURY~
Christchurch
New Zealand
kos yang aku bakal ambil
ialah
~SPeech and LAnguage THERAPY~
alhamdullillah,
akhirnye impian untuk terbang
insyaallah akan menjadi kenyataan!
berkat doa rakan-rakan sekalian
dan keluarga tercinta~
ku ucapkan jutaan terima kasih! (^_^)

[::]Oh..LELAKI[::]

8:10 PM Edit This 4 Comments »

“BUKAN hanya wanita makhluk yang
kompleks dan sukar difahami, begitu
juga lelaki kerana sifatnya yang sukar
ditelah. Biarpun lelaki menyatakan yang
mereka tidak demikian, hakikatnya
kebanyakan mereka amat sukar
difahami.”-http://www.hmtro.com.my

Berbeza dengan sifat wanita yang mudah menyatakan sesuatu yang dirasai atau apa disukai, sifat lelaki semakin sukar difahami jika orang yang paling hampir dengannya tidak cuba memahami biologi dan sikap sebenar mereka.

Bagi memahami golongan Adam ini dengan lebih mendalam, cuba baca petua berikut untuk lebih memahami dan mengenali mereka.

# Sifat lelaki lebih mudah
Lelaki lebih mudah cara hidupnya berbanding wanita kerana itu, lelaki sukar untuk memahami jika sesuatu perkara itu disampaikan dalam bentuk kiasan oleh wanita.
Wanita suka berkias dan berharap lelaki faham tetapi mereka lebih suka jika ia dijelaskan dengan bahasa yang mudah serta berterus-terang. Sekiranya wanita tidak jelas mengenai sesuatu perkara, tanyalah secara terbuka kepada lelaki.

# Bahasa lelaki adalah berlainan
Lelaki bercakap dengan bahasa berlainan. Ini yang menyebabkan lelaki dan wanita sukar berkomunikasi antara satu sama lain. Daripada kata-katanya, jika dia bercakap dengan wanita adalah berbeza daripada apa yang dimaksudkannya.
Ini bukan bererti dia berbohong namun lebih baik bagi wanita untuk memahami lelaki daripada apa yang dilakukannya berbanding daripada apa yang dikatakannya. Lelaki tidak pandai melahirkan rasa hatinya dalam bentuk kata-kata.

# Lelaki suka membisu
Wanita berkebolehan untuk membincangkan sesuatu subjek yang sensitif dan mendukacitakan sebagai salah satu cara berhadapan dengan realiti tetapi lelaki lebih suka untuk menyembunyikannya serta membisu.

# Lelaki tidak kompleks
Jika terdapat semua tanda yang menunjukkan seseorang lelaki hanya mahu wanita menjaganya, mengemas rumah, menyediakan makanan untuknya dan melakukan jimak secara kerap dengannya, wanita harus percaya itulah yang lelaki mahukan.
Ini bukan bererti lelaki berfikir secara primitif, tetapi lelaki memang sedemikian. Wanita biasa menganggap lelaki sebagai kompleks, tetapi sebenarnya kehendak lelaki adalah mudah.

# Lelaki berahsia dengan lelaki lain
Tidak sebagaimana wanita yang lebih mudah bercakap dengan wanita lain mengenai masalah, harapan dan kebimbangan yang amat rahsia serta peribadi, sukar bagi lelaki untuk menjadi mesra sedemikian rupa. Untuk melakukannya, lelaki memerlukan kekuatan dan keberanian yang tinggi.

# Lelaki pentingkan kejujuran
Jika lelaki tahu isterinya suka bercerita pada wanita lain mengenai dirinya, besar kemungkinan lelaki itu tidak akan bercerita lagi secara mesra mengenai hal rahsia kepada isterinya. Kejujuran adalah penting bagi lelaki. Dia mahukan isterinya menyimpan rahsia rumah tangga.

# Lelaki tidak suka dikritik
Jangan mengkritik lelaki, melainkan jika anda sedia untuk bertikam lidah dengannya. Lelaki tidak begitu terbuka untuk menerima kritikan.
Mengkritik di belakangnya, contohnya kepada saudara atau kawannya, mungkin dapat mengelakkan konfrontasi serta-merta tetapi dia akan berasa marah juga apabila perkara itu disampaikan kepadanya.
Cara yang baik untuk mengkritik lelaki ialah dengan berjenaka dan lembut. Cara lelaki mengkritik adalah berlainan dan mereka jarang melakukannya.
Apabila lelaki mahu mengkritik, mereka memilih masa dan keadaan dengan teliti. Ketika menegur, perbincangan itu ringkas, tidak beremosi dan tepat. Untuk wanita mengkritik lelaki, elok jika kritikan itu digabungkan dengan sedikit pujian.

# Lelaki juga mahukan sokongan
Ketika berdepan masalah dan mengadu pada wanita, wanita harus memberitahu lelaki itu bahawa dia masih diperlukan. Lelaki mahukan keselesaan perasaan, sokongan serta kata-kata “Saya cintakan abang…” dan “Tidak kira apa yang terjadi, saya tetap bersama abang … .”

# Sahabat yang paling baik
Jadilah sahabat yang paling baik kepada suami dan dia akan menjadi sahabat yang paling baik kepada anda.

# Lelaki mesra tanpa emosi
Antara perkara yang ada pada lelaki dan wanita ialah kehendak mutlak untuk dikasihi serta mengasihi sebagai balasan. Kemesraan emosi dan bersatunya jiwa bukan hanya jasad tetapi cara lahirnya kasih sayang. Ia bukan satu proses saja tetapi membabitkan hal yang tidak terungkai dan agak magis.

~~artikel ini adalah kesinambungan daripada [::]W.A.N.I.T.A[::], kepada insan2 yang menunggu artikel ini untuk disiarkan kepada anda..ampun dan maaf saya pinta kiranya saya terlewat disebab kan banyak perkara yang membatasi saya.harap maaf!
Sincerely,
tiArA(*_*)

Lelaki Idaman Wanita~

8:00 PM Edit This 5 Comments »
Lelaki idaman wanita adalah lelaki….
• yang beriman orangnya
• yang hatinya disaluti rasa taqwa kepada Allah
• yang jiwanya penuh penghayatan terhadap islam
• yang sentiasa haus dengan ilmu
• yang sentiasa dahaga pahala
• yang solatnya adalah maruah diri
• yang tidak takut berkata benar
• yang tidak gentar melawan hawa nafsu
• yang selalu bersama kumpulan orang-orang yang berjuang dijalan Allah

Lelaki idaman wanita adalah lelaki….
• yang menjaga tutur katanya
• yang tidak bermegah dengan ilmu yang dimilikinya
• yang tidak bermegah dengan harta yang dicarinya
• yang sentiasa membuat kebajikan kerana sifatnya yang penyayang
• yang mempunyai ramai kawan
• yang tidak mempunyai musuh yang bersifat syaitan

Lelaki idaman wanita adalah lelaki….
• yang bersedia untuk menjadi imam
• yang hidupnya dibawah naungan Al-Quran dan As-sunnah
• yang mencontohi sifat Rasulullah
• yang boleh diajak berbincang dan berbicara
• yang menjaga hartanya dari berbelanja yang tak berfaedah
• yang sujudnya penuh kesyukuran dengan Rahmat Allah keatasnya

Lelaki idaman wanita adalah lelaki….
• yang Al-Quran berada diminda & hatinya…insyaAllah
• yang mengingati,menguasai & beramal dengannya
• yang sentiasa mengingati mati
• yang baginya hidup didunia adalah ladang akhirat yang mana buah kehidupan itu perlu dijaga agar berputik tunas yang bakal menjadi baka yang baik meneruskan perjuangan islam sebelum hari kemudian.

Lelaki idaman wanita adalah lelaki yang….
• Disebalik kekasarannya…ada kelembutannya
• Disebalik sifat pendiam….ada keramahannya
• Disebalik ketegasannya….ada sifat penyayangnya
• Pandai mengambil hati….memujuk TEMANNYA
• Suka menghibur hati temannya bila diri TEMANNYA dalam keresahan
• Banyak bercakap tetapi diselitkan dengan keilmuan
• Suka menyampaikan ilmu walau sebesar zarah sekalipun
• Sentiasa mengambil berat perihal temannya
• Marahnya pada temannya berasas bukan bertindak melulu
• Tidak merendah diri didepan temannya…
• Tidak pula membesarkan diri dengan apa yang ada.

Lelaki idaman wanita adalah lelaki….
• yang tidak terpesona dengan buaian dunia..
• Perwatakannya mencuit hati..
• yang tidak hanyut dengan perhiasan dunia kerana ia mengimpikan syurga,disitu rumah idamannya
• Dan dia ingin membawa temannya bersmanya,menjadi pasangan kekasih yang diredhai disisi NYALelaki idaman wanita adalah lelaki….
• Masanya yang tidak dibazirkan
• Matanya kepenatan kerana penat membaca
• Suaranya lesu kerana penat mengaji dan berzikir
• Tidurnya lena dengan cahaya keimanan
• Bangunnya subuh penuh kecergasan..kerana sehari lagi usianya betambah dengan kematangan.

Tetapi…..
Setiap manusia pasti ada kelemahannya…
kerana semua ciptaan Allah tidak sempurna.
wanita mengimpikan lelaki seperti saidina Ali karamullahuwajhah,
tetapi diri wanita itu sendiri tidak seperti Fatimah az-zahra lah.a.
~Untukmu lelaki idamanku..
semoga dikau menjadi seperti apa yang ku harapkan...
dapat membimbingku menuju ke syurga impian kita bersama..insyaAllah
~Wahai Lelaki Idaman Setiap Wanita Solehah..
Kemuliaanmu pada taqwa yang menghias diri,
Keperkasaanmu pada pengorbanan yang tiada henti,
Tiada matlamat berunsur duniawi,
Yang hanya bersifat sementara dan tiada erti,
Andai tidak dimanfaatkan ke jalan Ilahi.......
thanks cik assyfa!

[::]W.A.N.I.T.A[::]

2:07 AM Posted In Edit This 11 Comments »
Isu kali ini ialah mengenai ‘adakah wanita sukar untuk difahami?’

Sebelum itu, sy nk ucapkan terima kasih kepada penulis blog **Cerita HAti* kerana sudi berkongsi idea anda dalam ruangan saya. Terima kasih banyak! Semoga anda dirahmati Allah sentiasa.

Sejenak saya ber-YM dengan kenalan baru dan beliau bertanya kiranya mengapa wanita lebih prefer menceritakan cerita dan luahan perasaan mereka dlm blog berbanding berkongsi fakta atau sesuatu perkongsian berunsurkan ilmiah. Oleh itu, untuk menjawab pertanyaan sahabat baru sy ini, sy bawakan isu 'wanita betulkah sukar difahami?'

Iya ke wanita ni susah untuk difahami?
Rasa-rasanya persoalan ini menghantui bagi golongan lelaki..huhu..iya ke?

Bagi saya, tidak susah untuk memahami seseorang wanita selagi mana seseorang itu mengenali hati budi wanita tersebut.
Benar jika ada yang mengatakn hati wanita mudah terguris,terhiris,terluka,terkoyak dan sebagainya.
Benar jika ada yang mengatakan wanita ini mudah tersinggung dan cepat merajuk..
tapi
wanita senang difahami andai anda benar2 mahu memahami mereka.

Wanita mudah difahami andai anda tidak berputus asa untuk mendalami isi hati mereka..
dan
Wanita berbeza dengan lelaki.wanita suka berterus terang dgn menzahirkan perasaan mereka melalui perbuatan yang membolehkan lelaki menyedarinya.berbeza dgn lelaki yang gemar menyimpan perasaan..
Wanita berbeza dgn lelaki dr segi penulisan blog.biasanya wanita akan menulis tentang apa yang mereka rasa secara terperinci.berlainan pula dgn lelaki yang kebanyakannya menulis tentang idea atau lain2 yang bersifat intelektual

Namun ada macam2 kelas wanita juga..ada yang susah nk merajuk,tapi kalau sekali sudah terluka,payah pula mahu mengubatinya kembali..mereka pasti megharapkan seseorang utk pulihkan keadaan cepat2 agar ia tidak berpanjangan hingga merosakkan sesebuah perhubungan.
Ada juga yang senang sangat merajuk,cakap sikit aja mula berubah air muka ,jiwa sensitive dan sebagainya tapi senang mahu pujuk balik.kalau tak pujuk pun tak apa.biasanya wanita seperti ini akan memujuk diri sendiri..

Hati wanita sensitive,rapuh,lembut .sesuai dengan fitrah ini lah juga,seorang wanita telah diamanahkan untuk menjadi seorang ibu yang bakal membesarkan anak-anak yang kemudiannya menjadi pemimpin di masa akan datang.
sifat sabar dan penyayang biasanya lebih tinggi dlm diri wanita berbanding lelaki

Wanita mungkin lemah dr segi fizikal berbanding dgn lelaki,tapi tidak bermakna mereka lembik.hati wanita juga biasanya lebih kental dan cekal lagi2 jika berjuang untuk anak-anak.
Wanita itu indah,diciptakan dr tulang rusuk kiri lelaki..ia ditempatkan di bahagian dalam tujuannya untuk dilindungi,dijaga dan disayangi.. (this is related to my previous post)

Kesimpulannya:
Sayangilah ibu,isteri,kakak,adik perempuan,ibu saudara,saudara angkat,anak saudara etc.hargailah mereka..

kepada yang berkenaan,
harap persoalan anda terjawab ye. untuk bagi adil, next post akan sy cerita pula tentang bagaimana nak memahami lelaki? kiranya anda x berpuas hati dengan perkongsian ini, berilah komen membina ye~

Bengkoknya Wanita~

2:01 AM Edit This 4 Comments »
"Leceh betullah orang perempuan ni. Tegur sikit dah merajuk. Kena pujuk, nasihat lembut-lembut, cakap baik-baik... hai leceh betul. Tetapi kalau dibiarkan menjadi-jadi pulak! Kita punya kerja pun dia nak langgar. Buat kerja ikut semangat, tak pandang kiri kanan lagi."

"Eh, apa yang kau ngomelkan ni Fuad? Siapa yang buat hal kali ni?"

"Staff aku si Lina tu lah. Baru tegur sikit, dah monyok. Hari ni dah tak datang kerja. Susahlah macam ni. Kerja pejabat akan terganggu."

"Entah-entah dia ada hal lain. Engkau belum siasat dah jump to conclusion."

"Alaah... orang perempuan memang macam tu. Kan Nabi pun kata yang orang perempuan tu ibarat tulang rusuk yang bengkok*? Sebab dia bengkoklah orang perempuan suka buat perangai. Kita nak luruskan nanti patah pulak. Kalau dibiarkan terus, makin bengkoklah. Hai susah, susah."

"Jangan cakap macam tu, Fuad. Maksud Hadis tu bukan begitu."

"Eh, kan Hadis itu sudah lumrah diperkatakan? Apa yang tak kena pulak, Naim?"

"Maksud aku begini. Menafsirkan Hadis itu seolah-olah orang perempuan tu memang Allah ciptakan sebagai satu golongan yang "disadvantaged" atau terkurang seperti yang engkau cakapkan seolah-olah mengatakan yang Allah itu berat sebelah. Walhal Allah itu Maha Adil dan Dia ciptakan lelaki dan perempuan itu sama sahaja dari segi kemampuan mereka untuk meningkatkan iman dan menjadi hamba Allah yang bertaqwa. Bengkok yang disebut di dalam Hadis itu bukan bermakna yang mereka itu sentiasa cenderung ke arah melakukan perkara-perkara yang tidak baik."

"Buktinya, apabila Rasulullah s.a.w. datang membawa ajaran Islam, baginda menaikkan taraf perempuan yang sebelum itu dianggap "golongan yang tak berguna" kepada "sayap kiri" kepada masyarakat. Beliau ada memberikan tugas-tugas yang penting kepada orang perempuan, terutama bila kaum lelaki keluar berperang. Sebagai sayap kiri, tentulah mereka diiktiraf seimbang dengan sayap kanan."

"Tapi, memang orang perempuan kuat merajuk. Jenuh kita nak layan dia."

"Merajuk bukan berlaku pada orang perempuan saja. Orang lelaki juga kuat merajuk. Mungkin cara merajuk atau cara `protes` tu yang tak sama. Punca merajuk sebab iman lemah, bukan sebab jantina. "Lagipun, apa salahnya kalau kita tegur orang perempuan dengan berlemah-lembut dan berhikmah. Bukankah begitu tuntutan Islam. Kalau kita marah-marah sehingga mereka merajuk, bukan mereka yang salah, tetapi kitalah yang salah. Entah-entah waktu itu kita lebih`bengkok` daripada mereka!"

"Eh, eh engkau ni. Asyik nak bela orang perempuan aje."

"Aku bukannya nak bela siapa-siapa. Aku cuma nak betulkan pemahaman yang tidak betul terhadap Hadis tu."

"Apa maksud sebenar Hadis tu?""Orang perempun yang diibaratkan seperti tulang rusuk yang bengkok itu bukan bermakna satu kekurangan, tapi sebenarnya adalah satu "penyempurnaan" . Sepertimana juga usus manusia yang berlipat-lipat dan berlingkaran itu bukanlah satu ketidakbetulan tetapi begitulah keadaan usus yang sempurna.

Bengkoknya tulang rusuk itu kerana ia bersifat `pelindung`. Ia melindungi organ-organ penting di dalam tubuh manusia seperti jantung, paru-paru, hati dan limpa. Kalau tulang kakilah yang diletakkan di dada manusia, sudah tentu ia tidak dapat berperanan sepertimana tulang rusuk yang bengkok itu."

"Oh begitu. Jadi bila Nabi katakan yang orang perempuan itu seperti tulang rusuk yang bengkok, beliau hanyalah hendak memperlihatkan perbezaan peranan mereka berbanding lelaki?" "Begitulah.

Selain itu, maksud `tulang rusuk yang bengkok` itu ialah sifat `rahmah`. Orang perempuan itu sifat semulajadinya penyayang. Perasaannya halus. Kerana adanya sifat-sifat itu, orang perempuan boleh sabar menjaga dan melayan anak-anaknya yang berbagai kerenah. Mereka juga sabar dan tekun melakukan kerja-kerja rumah yang mungkin kepada kita sangat membosankan. "

"Begitu jugalah di dalam masyarakat, orang perempuan sangat sesuai menjadi guru, jururawat, dan apa juga bidang yang dalam kemampuannya. Oleh itu jangan cuba buang sifat "bengkok" ini daripada orang perempuan dengan memberikan mereka tugas-tugas yang tidak sesuai. Kalau tulang rusuk sudah patah, organ-organ yang penting tadi tidak akan selamat."

"Jadi peranan mereka sebenarnya penting. Bayangkanlah betapa besar peranan dan jasa ibu yang menjaga dan mengasuh kita dari kecil hinggalah besar."

"Hmm, betul tu Naim."

"Sebenarnya tiada siapa yang `bengkok` mengikut tafsiran yang engkau gunakan. Bengkok atau tidaknya seorang lelaki atau perempuan itu bergantung kepada iman dan akhlaknya. Orang lelaki kalau tidak berusaha untuk membuang sifat-sifat yang terkeji di dalam dirinya pun akan jadi bengkok juga, malah lebih bengkok dari orang perempuan yang ada usaha membaiki dirinya."

"Baru aku sedar, akulah yang bengkok. Asyik marah-marah dan tidak sabar."

"Memang tidak sepatutnya kita lihat orang lain itu lebih `bengkok` daripada kita. Sebaliknya kita patut sentiasa merasakan yang kitalah yang lebih `bengkok` daripada semua orang lain di muka bumi ini... "

*Sesiapa yang beriman dengan Allah dan Hari Akhirat, maka janganlah menyakiti jirannya dan hendaklah dia menjaga wanita dengan sebaik-baiknya kerana sesungguhnya mereka diciptakan daripada tulang rusuk. Sesungguhnya tulang rusuk yang paling bengkok ialah yang paling atas, jika kamu berusaha untuk membetulkannya kamu akan mematahkannya, jika kamu terus biarkan begitu ia akan terus bengkok. Oleh itu terimalah pesanan supaya menjaga wanita-wanita dengan baik. (Hadis riwayat al-Bukhari no: 4890)

Source : iLuvislam.com

hadapi dengan senyuman...

11:27 PM Edit This 4 Comments »
hadapi dengan senyuman….
semua yang terjadi biar terjadi…
hadapi,..
dengan tenang jiwa
semua kan baik2 saja…
bila ketetapan tuhan
sudah ditetapkan
tetaplah sudah
tak ada…
yang bisa merubah
dan takkan
bisa berubah..
rela kan lah saja ini,
bahwa semua yg terbaik
terbaik untuk kite semua
menyerahlah untuk menang…

I WISH I CAN SMILE ALL THE TIME,..
I HOPE I HAVE A BEAUTiFUL LIFE…
LEARN FROM THE MISTAKE,..
EVERYDAY IS LEARNING…
WHAT EVER HAPPEN…REMEMBER, ALLAH THE MOST KNOWING =)
WHEN SOMETHING BAD HAPPEN, DOESN’T MEAN,..IT IS THE END OF YOUR LIFE~
to adeeb,
sorry copy ur words tak bgtaw..i found it interesting!

Apa di Atas? @ What's up?

9:19 PM Edit This 12 Comments »


mimpi dan harapan bagaikan duri yang mencengkam


seandai ku biar cecita di hati tersimpan


terpendam


keterbasan tak wajar menjadi penghalang


sampai bila, aku bertanya, sampai bila


ku harus mencuba


bila lagi, resah hatiku, bila lagi


aku harus berani!


lalu ku bangkit


tegak berdiri


mengatur langkahku


terus mendaki


cita citaku...di mercu,


hoho..lagu itu la yang kami nyanyi bersama


yang de maksud tersirat


dan de related dengan my story


sorry if I ter-overreacting ek..x mean pon


untuk pengetahuan kawan2 sahabat2 yang saya kasihi di luar sana


yang masih keliru dan tertanya tanya (esp chesco2 yang dh lama x kntek)


soalan pertama :apakah bidang yang sedang aku ambil sekarang?


jawapannya :sume org tahu aku memang minat nak jadi cikgu dari dulu lagi, so here I am..aku di bawah tajaan kementerian pelajaran Malaysia. pada mulanya aku apply la chem. masa interview pun untuk subjek chem. sekali dapat phone call masa dpt offer tu MOE offer aku subjek pendidikn khas(ajar kanak2 istimewa) so, aku memang accept wholeheartedly la. aku pk positif je. every clouds has its silver lining. semua kejadian ada hikamahnya. so i believe in what i do.


soalan kedua :kau belajar kat mana sekarang?


jawapannya :pas aku dapat offer tu. aku kuar dari matrik kedah then aku wat preparation for overseas universities (PPOU) kat uniten. actually, kat uniten nh aku amik foundation of engineering la to be precise. punya lah jauh bidang kan. tapi, cme foundation ini shajalah yang di recognize untuk ke aussie dan nz.


ak pon blaja la. blaja je x pk pe. sekali bila uni2 kat aussie ngn nz datang promote rupanya xde kos pendidikan khas ni untuk undergraduate. senang cite, MOE x siasat dulu la. randomly, hantar je budak special ed buat prep utk g aussie ngn nz padahal previousnye g UK.


aku pon cam cuak plus bengang la kan. blaja penat2 sume. dah lepas pointer dah pon. kalau x dpt fly sebab hal2 cmnh..terkilan la beb. sian mak bapak aku.bila tengok2 balik. cume de satu uni shj yang de kos special ed iaitu di canterbury uni, christchurch, nz dalam bidang speech and language therapy. aussie xde langsung.the only hope. the only chance.


soalan ketiga :bila kau fly sebenarnya?


jawapannya :takat nih aku baru dpat conditions of offer dari canter, hopefully dapat la unconditional offer by december nih. and ckalau la aku dapt full offer(doakan la aku ye..) aku bakal fly sebelum 18hb february 2009.


de satu lagi possibility, oleh kerana aku de satu choice je utk further study aku kat nz. dekan yang aku sayangi (chewah!) cadangkan la aku ngn kawan2(haa..untuk pengetahuan yang amik bidang special ed nih cme 7 orang shj dalam Msia ambilan 2007/2008) apply ke US.


sebab dia senang je. US de best school untuk sume kos special ed yg ditawarkan. contohnya : audiology, speech language therapy, clinical psychology dsb.mula2 tu MOE x kasi apply. pastu aku pe lagi. g la putrajaya jumpa timbalan pengarah bahagian pendidikan guru untuk berbincang masalah yang kian kronik. padahal nih masalah MOE. aku ngn kawan2 jadi mangsa nh. suke2 hati je tinggalkan kitorang terkontang kanting. kawan2 aku yang amik physic sume dah start nak apply accomodation dah. kes aku x settle2. bila kol sentiasa busy. cmnilah deal ngn kerajaan ye. suara hati kte..pendamlah sendiri.


bincang punye bincang. diorang agree la. yela, diorang xde choice dah. aku pon apply la US. aku apply 3 je pon. purdue, ipfw, ngn ohio. lepas seminggu hantar application. aku dapat full offer daripada indiana uni-purdue uni fort wayne dalam bidang audiology(speech and hearing science). dan kalau aku accept aku kena sampai sana before 4th january.


tp, smpai sekarang aku xleh nak proceed I-20 aku sebab MOE cam memang berat nak anta. maybe masalah budget kot. ekonomi cam x stabil.


so, lihatlah. aku sekarang hanye de satu je pilihan. aku pon x kesah. asal aku fly la.aku kesian la kat parents aku.diorang banyak berkorban tuk aku.mak aku tu kalau aku peksa ke dalam kesusahan ke dia mesti puasa, nazar, bagi support x berbelah bagi la. ayah aku pon sama..aku mintak pe je mesti dapat sebab dia sayang anak2 dia. isk3. harap nawaitu aku nh diberkati Allah. aku nk belajar cari ilmu di perantauan nk bawk something precious untuk masyarakat. nak make my parents proud of me. tu je. semuanya kerana Allah~


doakan aku ye.


sentiasa berdebar menanti result.


haha, sesadis mana pon cita aku nih. sadis lagi cte orang laen. dugaan aku baru sikit. persiapan aku di Uniten, bukan fizikal je malah mental juga.


Allah tu Maha Besar. Dia tahu pe yang terbaek tuk kita. Sejauh mana aku merancang, Dia lah yang paling berhak menentukan jalan aku. Dan perancangan-Nya lah yang paling baik untuk kte.


so, aku redha. yang penting, aku dah cuba yang terbaek.yang paling penting, aku dah usaha! sekarang aku bertawakal. selebihnya, aku berserah pada ALlah. jika aku betul2 xleh fly, maksudnya aku lebih berjaya jika belajar di MAlaysia.pikir positif ye farah!


kalau de berita baek kelak, aku story later ae?


aku harap sume persoalan dah terjawab. kepada chesco yang baca, aku rindu korang sume. spe2 yang de blog tu..even aku jarang letak komen tp aku sentiasa baca story korng. sekurang-kurangya aku tau what u all are doing currently.

kalau de soaln laen, jangan segan2 tanye ye~

huhu,

k till here.

assalamualikum wbt.

Graduation DAY 1st NOv

9:16 PM Edit This 11 Comments »

tamatla sudah perjuanganku di UNITEn pada 1hb Nov lepas.
maaf kepada kawan2 yang setia menunggu dan push aku untuk update blog ini.
dalam tempoh dua bulan nih macam2 terjadi.
aku kenal erti X PUTUS ASA. HARDSHIP. STRESS. SUCCESS. MOOD SWINGS.
PAIN. RELIEF. dan banyak lagi
sungguh mencabar laluan perjuangan hidup aku nih.
tapi yang paling penting,
segalanya telah tamat
majlis graduasi berlangsung pada sabtu lepas bersamaan 1hb NOvember 2008
bertempat di CoIT atau panjangnya College of Information Technology
Universiti Tenaga Nasional.
Segalanya berjalan dengan amat lancar.
'simple' and 'sweet'
tema : lelaki *only allowed to wear baju melayu hitam even malam tu aku nampak izzat nye baju warna blue black...haha
and for girls : merah, hitam, atau kombinasi keduaduanya (maroon) even aku perasan baju najwa cam pink, baju dayah cam oren dan ramai lagi yang cm ngelat2 sebab nak nampak cun kot..haha
persembahan multimedia syok habes~
dalam hati aku nanges
tp x show off depan2 ae..abes make up aku caer kalau nanges..huahua
oleh kerana blog aku de masalah dengan upload gmbar
sorry la aku x dpt nk upload
lagi aku nak mention
CONGRATULATIONS!!!!
kepada MR JOSEPH LAU CHIH HIN kerana dapat anugerah tokoh pelajar lelaki
dan sahabat sehati dan sejiwa aku di PPOU Kak SITI NOOR IZWANI kerana dapat tokoh pelajar wanita
aku bangga kawan ngn korang..hehe
dan juga kepada MOHD RAINNEY NGDIRAN untuk tokoh sukan cemerlang.
juga kepada beberapa awards laen :
  • pelajar solehah : kak FATIN NADIAH
  • pelajar soleh : En HAMDI bin ADAM
  • pelajar ceria (L) : En RAis MOhd Jalal
  • pelajar ceria (P) : ms FAtin Aqilah Mohamad Fadzil
  • pelajar kreatif (L) : En AZizul bin KAdir
  • pelajar kreatif (P) : roomate aku le..SARAH
  • pelajar plg berketerampilan : yg lelaki aku tak ingat : yg pmpuan FIKA

untuk pemenang2 kategori kat atas nih

aku agree 100% laa even aku tetiba konfius bila mak aku tanye

cmne judges judge ketrampilan tuk lelaki cuz malam tu diorg pakai baju sama je..

huhu

well, tahniah2!

persembahan malam tu pon best even azizul lupa lirik..

aiseyh,

masa rehearsal jarang lpe..maybe atas stage gelabah kot, haha

banner kat atas nih smart sungguh. thanx to shafiq and aizan

pesona malam yang indah. thanx to kak husna and the gang

cabutan bertuah yang gempaq. thanx to kak alia, rain, najwa, fatin nad, ajim dll.

persembahan multimedia yang mantap dan mengaharukan. thanx to azizul.

Sekian~

P/s : next post will be the explaination of what road i would take in future and my next priorities.

[::]menDACious[::]

6:03 PM Edit This 2 Comments »
People lie. All the time. They rarely tell the truth. Even if they do, it's always half truths. Weird. Why can't they just tell the truth? I mean, are half truths better than the real truths?

I myself can't say the truth out loud. The truth about my feelings, the truth about what I don't like, the truth about the things I did in the past and many more. Why? Because most of them are unbearable. Most of the truths are regrets.

It's hard, it's cold, it's bitter.

When you see an ugly person, you either lie to that person by saying he/she is nice and pretty the way he/she is or you lie to yourself saying that the person must have a beautiful personality.

You lie to yourself when you found out that your life is shattering in front of your own eyes by saying that everything's gonna be okay. You lie to those around you when you told them that you're alright when the truth is, you're dying inside.

Your friends lied to you and told you that your bf is seen out with his cousin when thetruth is, they knew he was out with another girl.

The reasons why people lie:

1. To be polite.
2. To comfort one's self.
3. To just hide the cruel truth.

I lie a lot. Especially to myself. Pretending I'm gonna be better when I know, I'm not that strong.


P/s : thanx so much id!

Special thanks to Ms Wiz!

10:57 AM Edit This 0 Comments »

It was a Thursday morning in August when I first met with Ms Wiz personally ( not exactly personally as Ila accompanied me ). It was 8.10 a.m., to be precise and I happen to know exactly what time it was because I looked at my watch. In my counseling class with Pn Husni, checking the watch is one of the sign to show nervousness as one of the non-verbal communication. Well, actually I dont know why I did, because I didnt need to be anywhere by any specific time. But I believe there's a reason for everything so perhaps..I checked my watch at that time just so I could tell you my story properly. Details are important in storytelling, aren't they???
I was glad I met her that morning because I was a bit down after having to send my special friend, Azan. He couldnt see me any more. But it doesnt really matter because he's happier now and that's what's important, I suppose. Having to send him at KLIA last two weeks was not a very nice part, but I believe in finding a positive side in everything, so the way I see it is, if it wouldnt for the reason of studying..he wouldnt leave me, see???
Specially dedicated to Ms Wiz,
If you are reading this..I want to express my special thanx for the scrumptious chocalate cake, for your warmest biggest hug, for being there when I miss him too much..you're so AMAZING!
I am so flattered in every single thing that you've done for us.
TERIMA KASIH.
THANK YOU.
ARIGATO'!
Lots of love,
tiArA (^_^)

LONG time no sEE folks!

12:12 AM Edit This 2 Comments »
Hi there!

It's been a while i haven't take any effort
to update my blog
eventhough i pay a visit to
'Tiara's life' almost everyday...
I thought I want to write a report about the
Program Jejak Kegemilangan
that 100%ly coordinated by all PPOU members
as the mentor of the programme
which is still related
to our community project,
but my dear friend, Azizul (i link his name under Uniten Buddies)
has wrote it perfectly on his own words
so as my time now is loading
with loads of things especially
working and working and working
plus the holidays
and convocation bazaar on the past 22-24th august
I suggest
you should click to his blog and
njoy reading!
(P/s : Azizul's blog is amazing!)
Unfortunately,
I wont have time to write full report
but then,
I 'll try to add picts
as I found them interesting to share with you folks,
I'll report for the convo bazaar..soon!
Pray for me (^_^)!
Regards,
tiArA

130808 i love you~

11:36 PM Edit This 3 Comments »
im not a kid.
i dont want to be treated like one.
im not stupid either.
i know what i have to do.
n im sick of inconsiderate, selfish people.
drama shouldnt be my main concern now.
i have a community project to complete by end of this year.
whats so wrong with me missing a couple of memories??
others can do it on the basis of having a flu,or hust oversleeping.
i have work!!
the freaking project is going to be my priority.
plus the outstanding assignment to pass up.
i dont know how to complete my coding.
it's been a year
today is suprising
i was like dumbfounded by unsolved mysteries
i need to see psychologist
kidding
i need to hear from him
everyone seems understand and shows their empathy faces
time is life,
and now i know my life will always be
like it should be
no more tears
move forward
and S.M.I.L.E :)

1st August = to???

3:11 PM Edit This 11 Comments »
What does the 1st of August means to me??
Hmm.. *think2*
For all of you lost souls,1st August is "Friendship Day"!!!!Wee..
Let's talk about this event related PPOU first, alright?
The members of the hall have discussed, and we came to a decision that providing 'dedication' service is the most appropriate activity for this kind of day.
And the luckiest person to take this big responsibility were Ct, and Azizul.
Since the event is going to be held in the last week of the month, we planned and decided to sell these :

Set A : Chocalaties ( got Cadbury, Nips, Cloud 9, Kisses, and so on)

Set B : Lollichoc ( got Chupa Chup's Lollipop and 5 cadburies..)

Set C : Twinapple ( got one RED apple and one GREEN apple)

Set D : Spacyflower ( roses...RED, PINK, and YELLOW in colour)

Loads of hardwork, passion, and cooperation were needed to make this event a success.
As the saying goes, " Perseverance will pays in the end"..I should be proud to say that all of PPOU *especially to the GIRLS who gave their best and hundred and ten percent cooperation in making this "Friendship Day Request" a success (accocrding to the plans).

Here are some photos that I captured during the making of the 'Friendship Day Request' :




~kak izwani is working with the ribbon~

~from left : kak husna(laila), fika, dayah,ila_cute, and tiArA(selotape specialist..ahaks)~


~from left : naimah (holding the CHOCALATIES), kak alia, fika (again?), fikri (working with the ribbon's decoration), and kak nad~

~from left : naimah(again?), najwa, nor, sahrul, azizul, rais, and lee (working with the choc's)~


~from left : kak zawani, izzat, fizuan, hairul, mohsin, and ajim (lollichoc specialist!)~

Before that, I would like to wish ' Happy Birthday' to kak Husna. Hope your dreams will come true! All the best in your life~

And also,
I would like to wish "Happy Friendship Day" and special thAnks to:
  • My Hogryslywarts Team (Rafidah, Syazana, Atiqah, Fadhilah, and Hidayah) for always be there supporting me no matter how hard I fell, how arduous I tried to reach my goals, how difficult my life in past, present and future~ I LOVE YOU ALL!!! damn much though,
  • XoXo : for endless love and care..friends forever?
  • my Chesco : especially to Mok, Mama Nawarah, Mawar, dorm mates E3-1 etc.
  • PPOU ;
    - the closest : Kak Izwani, Ajim, and Ila (thanx untuk segalanya~ syg kamu semua)
    - Fatin Aqilah, Kak Zawani (I am truly inspired by your leadership and motivation skills)
    - my housemate : Sapura, Adibah, Sarah
    - Faige, Najwa, Ct, Dayah, kak husna, kak fifi (for your effort and creativity to colour the rainbow of our friendship)
    - kak Alia, kak Nad, Diyana, Naimah, Fika (for your strength and cooking skills..ahaks~)
    - hamdi (for calling me cikgu all the time and thrust!..heh)
    - and all MOE, FELDA, BNM, MARA buddies (it's the best memories ever to knowing you all~it's an honour having all of you as friends~))
  • my SPC's friends : Khalil, Alyn, Nira, Azie, and Jasmin (korang sume best!)
  • sahabat2 seluruh dunia yang mengenali atau tidak mengenali saya..(HAPPY FRIENDSHIP DAY!)
muahxx;
tiArA (^_^)

aku..SEPI ke?

8:12 PM Edit This 8 Comments »

*thanx to Afdlinshauki,

7:57 PM Edit This 0 Comments »
"Always allow friends space and don't cling to them, they will always be there if they are worth keeping" - Sean Covey

I was crying. I am crying. And I will be for the future undertaking~

I hate it though.

But I cant help it!

Kalau x nanges aku akan jadi gila..x pasal!

*thanx to Raja sebab quote kat atas nh terjumpa kat page kau,

PPOU terus MARA!!!

10:34 PM Posted In Edit This 7 Comments »
Sudah lama juga kiranya saya tak meng'update' blog ini disebabkan banyak perkara yang membataskan diri. Perkara paling besar yang sedang diusahakan ialah projek komuniti yang bakal diadakan di sebuah perkampungan orang asli di Kuala Lipis, Pahang.
'PPOU terus MARA' dipilih kerana saya ingin mempamerkan kesungguhan, kegigihan, komitmen dan dedikasi yang dipotretkan oleh semua ahli PPOU.
Disebabkan dana yang begitu besar (mencecah hampir RM20,000), pelbagai aktiviti dan jualan diadakan sepanjang minggu sebagai salah satu cara untuk mencapai target budget.
So, bila ada event macam 'bazaar upten' kami pun mengambil kesempatan untuk menempah satu booth supaya agenda kami dapat dijalankan dengan jayanya. Mula2 tu bila kak Zawani (timbalan pengarah kita) berhubung dengan pihak HEP, HEP kata booth dah penuh. Tapi disebabkan kak Zawani ni memang jenis x berputus asa, dia cuba dan cuba dan cuba sehingga orang tu pun dah bosan so dia bagi la satu booth kat kita. Alhamdulillah...


Bila dah dapat booth tu, kami pun cam brAinstorm la menu apa yang nak dijual kat bazaar upten nanti.











Antaranya :



Kek batik



Trifle




Dadih




Float


Minuman bikarbonat

Aiskrim roti



Tapi, menu2 yang sedia ada ini alhamdulillah boleh tahan gak lakunya especially pada hari pertama tu, so yang lelaki plak tiba2 je came out with ideas nk jual hotdog yang sedap giler dilengkapi dengan sos pedas dan lada hitam (sapenya idea ntah ni?..bernas tol). Malam kedua cam lagi laku la sebab ada hotdog tu.



Semua orang cam bekerja dengan amat kuat terutama yang bagi flyers 'Program Curahan Kasih Intaian Sayang' (direka dengan amat kreatif sekali oleh room mate ku Sarah dan AJK tajaan dan promosi lain), yang sibuk duk masak2 sampai kul 1-2 pagi, yang tolong beli barang (student lelaki la especially), dan tak lupa juga yang terlibat dalam jualan sama ada secara langsung atau tidak.



Take note gak, sempat saya terpandang rakan2 saya yang me'replace' subjek2 mereka..even diorang busy giler dengan study but still kerja tetap kerja dan homework serta tutorial tetap berjalan seperti biasa..caya lah korang!!! Ganbatte ne,





Ni ada resepi kek batik yang sempat saya minta dari Kak ALIA Kamalia ;



Bahan-bahan

1. 1 packet biskut Marie

2. 250g butter

3. 7 - 8 biji telur

4. 1 cawan gula

5. 1 cawan serbuk koko

6. 1/2 tin susu pekat

7. 1 sudu teh esen vanila


Cara-cara nak membuatnya

Campurkan butter dengan gula. Pukul sampai kembang.

Masukkan telur sebiji sebiji dan satu sudu teh esen vanila.

Kacau semuanya sampai sebati.

Tambahkan 1 cawan serbuk koko sedikit sedikit.

Pukul sampai gula larut.

Masukkan adunan dalam periuk sederhana panas.

Serta, satu per dua tin susu pekat.

Gaul sampai pekat dan likat bersama biskut Marie yang dipatahkan dua.

Tutup api.

Mampatkan adunan yang telah siap dimasak ke dalam bekas yang sesuai setelah sejuk.



pesanan~

Selamat mencuba la pada sape2 yang berminat. Sori takde gambar kek batik yang scrumptious giler tu. Kepada sape2 yang malas nk ke dapur untuk try resepi ni tapi still cam terasa nk makan kek batik, bleh la tempah kat kak Alia sendiri ye.


**untuk resepi trifle plak, ada dalam kepala saya skang cume tak sempat nk mengolah lagi..tunggu next post plak la ye. Thanx :-P






Last but not least, minta maaf sangat bagi sape2 yang tunggu next post dari saya terutama kepada happypooh yang sentiasa bertanya bilakah saya akan meng'update' blog. Minta maaf lagi sebab tak tulis post kali ini dalam bahasa Inggeris (idea nk bina struktur ayat cam kelam kabut even BM ni pun cam apa ntah..hurm..soriiiiii). Dan juga maaf buat kali terakhir sebab xde isi sangat untuk post kali ni..serius kepala saya pun dah pening, badan pun dah letih sangat2..sume benda jadi hectic.

**kepada fikri yang minta gambarnya disiarkan, gambar anda ada dalam kamera kak fifi and kak husna, so bila nk transfer tu cam xde masa sangat..skang kami amtlah busy dengan mcm2 benda, sooo sooooorrrrrryyyy sangat2..insyaallah next post k?

Kepada semua PPOU yang sedang bekerja keras untuk projek kita:
"PPOU terus MARA!!!". Apa yang penting??? KErjaaaaaaaSAMA!

Happy Birthday to my SE-teacher-to-be buddies, cT!

5:04 PM Edit This 0 Comments »




“Sweet 20++ MEK TI” , the cake sounds like. It was Siti’s twentieth birthday on the last 12th July 2008. There were seven young charming guys and seven pretty wonderful girls having a birthday party to celebrate SITI!

The venue : Pizza Hut, The Mines Shopping Centre

Time : 9 pm, 11th of July 2008

It’s a simple birthday party actually. I don’t know how to describe much. We were having fun together.

To Siti,
If you read this, I would like to wish you a very happy birthday to you. May Allah bless you in any way that you wish for. I totally believe we can still be friends forever even we might be separated when we go overseas. You are such a nice young (20 tu kira muda ke? Haha) lady, very sweet, childish a little bit (byk sebenarnya..hehe), happy-go-lucky, caring, loving, sempoiii…and many more. Love you Siti Nor Fatimah, may our friendship will last forever.

Best wishes,tiArA

Members of PPOU 07/08

3:51 PM Edit This 0 Comments »
It's been a while since I last updated my blog, this new layout made by my ppou beshties who is Azizul. It is not purple at the first place but its okay as long as it is simple and not so crowded.

This new post are specially dedicated to PPOU batch 07/08 under Ministry Of Education(MOE) and FELDA. The new sem has started with fifteen to eighteen credits per hour and the subjects are as listed below :


Introduction to development psychology

Pendidikan Bimbingan dan Kaunseling

Pengenalan Kerja Sosial

Kokurikulum - kayak

Peradaban dan Integriti

Ielts

Replacement subjects (calculus and physic) - for those who are required to take

The first week of the new semester was not ready for any lesson so, the dean who is incharge in our community service projects...urged us to choose the leader and the members of community service programme for this year, make our first draft of plan about the projects, and pass up the proposal by end of the week.

The first meeting was about deciding who can be responsible to be the members of the house of PPOU. The team has made their choices and this is the result :

  • Pengarah : Hamdi bin Adam

  • Timbalan Pengarah I : Mohd Sahrul bin Hatta (FELDA)

  • Timbalan Pengarah II : Zawani binti Din (MOE)

  • Bendahari : Nur Diyana binti Abd Halim

  • Setiausaha I : Noorul Husna binti Suep

  • Setiausaha II : Siti Noor Izwani binti Bahaudin
  • Exco kebajikan dan keselamatan : Mohd Rainney bin Ngdiran & Shafiqah Arifah binti Aadnan

  • Exco pengangkutan dan logistik : Mohd Fazhil bin Ali & Hazimah binti Ashamuddin

  • Exco perhubungan awam dan protokol : Mohd Rais bin Jalal & Nurfarahin binti Baharul'ulum
  • Exco tugas2 khas : Mohd Syafiq Izham & Nurshafikah bt Amiruddin

  • Exco makanan : Uzair

  • Exco promosi dan tajaan : Joseph Lau & Fatin Aqilah binti Mohd Fazhil

The second meeting is to make the first draft about our big project. This project is mainly about community service and members of the house have decided to go the village of the Asli people. As I am incharged to the exco of public relation so I have to deal with Jabatan Hal Ehwal Orang Asli for the best place to go and seek for their personal advices. After we discussed with two officers in the department, we can conclude that :

the best place to go : Kampung Pantos, Kuala Lipis, Pahang

the date : 10 - 13th October 2o008

The dean asked us to pass up the proposal on Firday morning, so the high council of the house need to stay back for the preparation for the next meeting which was held on 10th July 2008 at 4.00pm, level 6, IKAL. The meeting was done successfully but the problem is we have to brainstorm the activities and tentative of the programme as the dean commented the arrangement was so typical programme. He wants some new-fresh-creative ideas..

Then, the project manager asked us to stay untill the new proposal and budget plan are ready to release. Here are some of the faces I captured last Thursday night, everybody seems exhausted :











Finally, the proposal plan was finished at 12.15 am (Can you imagine how long we have stayed in Ikal?).

The next day, while the dean was reading and approving the proposal, the others were discussing the next steps to make sure we can reach our budget ( because it was such a big money to make : nearly RM20,000-rough draft ).

Here comes the next action, many plans were listed to make the dream comes true. But the first move is to be an entrepreneur. The same day, Kak Zawani, Kak Izwani, tiArA, ajim, and Ila went to buy the things needed for the business that we are going to make especialy for the upcoming event: bazaaar upten!


These are some pictures I captured also before and after the shopping activity :























































I will report the next stage of the project soon okay?
Lots of work to do now.
Untill here..toodles!

Its July already..

1:42 AM Edit This 2 Comments »
strangely enough,

my life has completely ran full circle in exactly one year ++, around three semester and this coming monday..new sem will start.

things are back to the way they were when i first got here. the inseparables are sort of back =)
n well, the rest of them too, are back to how they were in the beginning.

not surprisingly, each sem seems bring us so many rumours and a lot of assumptions have been made and i'm afraid what will I face in the future undertaking = (

and of course, result for the last sem and IELTS also will come out and I am sooo freak out~

Salam Terakhir~

12:39 AM Edit This 4 Comments »

Salam untuk semua.


Maaf kerana terpaksa mencoret post kali ini dalam bahasa ibunda,


Hari ini tanggal 25hb Jun 2008 genaplah 7 hari Allahyarham Darwish Kamaruzzaman Bin Ramly meninggal dunia.

Allahyarham baru sahaja berumur setahun 10 hari pada hari kematiannya.



Allahyarham menghadapi masalah jantung kerana jantungnya hanya mempunyai 3 injap dan tidak dapat mengepam total darah dengan sempurna.



Saya diberitahu tentang kematian Allahyarham, dua hari sebelum saya menghadapi peperiksaan IELTS (International English Language Test System).



Tidak saya duga, dia pergi terlalu awal tanpa sakit2 seperti selalu.



Dia pergi dengan aman.



Dari jauh, saya hanya mampu berdoa agar segala upacara pengebumian berjalan dengan lancar.



Walaupun tidak dapat memberi penghormatan terakhir kepada Allahyarham, sedikit terkilan tetapi saya percaya pada qada' dan qadar yang Allah telah tetapkan.



Hubungan saya dengan Allahyarham ialah sepupu..sepupu yang amat rapat dan kerap saya berjumpa semasa hayatnya.



Dia dipinjamkan hanya sementara.



Terkadang saya terfikir, ada juga hikmah disebalik pemergiannya, tentu Allah lebih menyayanginya dan tak ingin ibu dan ayahnya menderita melihat penderitaannya.



Akhir kata.



Semoga rohnya ditempatkan di tempat orang-orang yang beriman di sisi AllahSWT dan dapat memberi syafaat kepada kedua ibu bapanya di akhirat kelak.



Amin~ Allahyarham pada hari2 terakhirnya

Being tagged agAIN (this time from ms KeL)

4:41 PM Edit This 4 Comments »
1. Do you believe in love at first sight?
yes, i do believe it! :)

2. Have you ever felt stupid? Why?
yes..when my face cant stop blushing and people noticed it!

3. Where is the place that you want to go the most?
Venice..for honeymoon in the future
Mecca..for fulfilling one of the 5 pillars of Islam
New Zealand..for vacation
Australia..to study!

4. If you can have 1 dream to come true, what would it be?
Whatever I do..will not disappoint my parents and can contribute to the society

5. Do you believe in seeing a rainbow after the rain?
Yes, I love it! I believe it gives symbol for something..'there's always a rainbow after the rain' would means after you went through all the sadness, you'll be rewarded of happiness.

6. Do you like being who you are today?
Yes but I should be better for tomorrow.

7. If you win $1 million, what would you do?
Use the money to build a bungalow house, well-equipped with expensive-imported-furnitures, is designed by professional architects..just for my beloved mother! ( I know all she works for is to make this dream comes to be true eventhough she knows working with government would not offer you so much money to fulfill her dream :( )

8. If you meet someone that you love, would you confess to him/her?
Yes..but now, I dont think so..

9. Who are the top five people in the world you would wish to meet?
- Jay Chou
- YB Nurul Izzah Anwar
- JK Rowling
- any Nobel Prize winner
- Saidatina Aishah R.A

10. What are the requirements that you wish from your other half?
to be loyal, understanding, stable work position, nice, treat me with respect!
loves me of course,

11. Which type of cars U love the most?
mesti kena tinggi, cute, not so big and engine below 2000cc (dapat subsidi dr kerajaan..skang minyak naek!)

12. Please put one quote below
If u dare to dream, U must dare to make it real!

13. If you have faults, would you rather the people around you point out to you or would you rather they keep quiet?
Point out even it would hurt me a lot! (jgn tiba2 senyap x selesa kawan ngn ak then tiba2 dengn x bg explanation pape cuba menjauhkan diri dr aku..aku x ske!)

14. What do you think is the most important thing in your life?
My family and my best evr special friends..i want them to be happy always!

15. Are you a shopaholic or not?
I would say yes especialy on footwear..jgn la bg aku jumpa kedai kasut weyh tolong ae!

16. What kind of electronic device/gadget you own that you like most?
Laptop
Handphones
iPod
Cd player

17. If you have a chance, which part of your character you would like to change?
My childish-sensitive character (cubala jadi independent sket farah oooi)

18. What makes you feel disappointed?
when I got bad marks for any quizes, test, and exams..and pointer! ( I would feel damn depressed!!!)

19. If given a chance, do you want to see your future?
No, I dont.. I'm afraid because what happens in the future actually depends on the present...I'm afraid I might ruin everything~

20. Do you like to do tag or being tagged by others?
Yes..thanks to Kel for tagging me!

::A Precious Moment Together::

8:52 PM Posted In Edit This 3 Comments »
Sleepover was super fun this year. We didn't have the normal watching-movie-together session but instead we watched our last sleepover that took place in Far's house. All of us laughed like mad watching ourselves. Its amazing how time flies and all you're left with are memories...sigh...



So, after watching the video, all of us got cosy in Syaz's room and talked all night long while munching on leftover pizzas and Syazana's delicious chocolate muffins. I absolutely loved the muffins because they weren't that sweet and I could taste the bitterness of the coco powder. Out of all 5 of us, I ate the most muffins..hehe..I even took some back home. Thanks Syaz!




We had a barbecue the next day. Yay!! Syaz and Far made the salads while me, Fadh, and Tqah were in charge of the barbecuing. Syaz's mum already prepared the chicken with the marinades and also the sausages. All of us ate like there's no tomorrow and when I went back home, I was still full till dinner. We went back home late in the afternoon with a full stomach and a happy heart.


I will never forget this years sleepover because me and Far got lectured by our parents. Well, I think I got the worst lecturing compared to her because both of us were in Subang but because of this sleepover, we took the earliest bus to go back to Batu Pahat(BP). We reached BP on Wednesday night and went back to Subang on Friday morning. So you can imagine why our parents weren't that happy with both of us. But its worth getting scolded from my parents because I had a blasting time with my best friends. Like what Far said, 'Appreciate the time you have with your loved ones so that you won't regret later in life'( or something like that).


Oh, by the way, I'm going to get Tqah and Fadh later one day cuz they pulled a prank on me and Far on the night of the sleepover. You better watch out guys!!
Too bad Daia couldn't make it for the sleepover though. She's way too busy helping her parents out. Don't worry Daia, we never forgot about you even for a single minute during the sleepover( obviously I'm lying, but really did miss you very much..sob..sob..).

I wonder if we can have another sleepover soon?? How soon I wonder? After 4 to 5 years?? Hmm, whatever it is I'm looking forward for it to happen.
Lots of love,
-Raf-


Picts editted by Far aka tiArA

NO Doubt,

10:42 AM Edit This 0 Comments »
Finally, final is over!
Now, got Ielts exam on 21st of June.
Without class or the workshop..I dont think I can pass the exam with the target band.
It's so sad that my ppou batch 07/08 did not get the same treatment as our seniors.
Talking about the exam just now.
I only have to take two papers..which are Physics ( CODE:PHY132) and Calculus 2 (CODE:MATF133).
But, those two papers transformed me to behave like I'm not me..haha, ~something like that~
The physics which was tested on Monday was so-so.
While the calculus which was on Tuesday, (OMG!) it was so so hard that i cant imagine. The questions need us to show our calculation nearly 2-3 pages (as I've got bigger handwriting).
The time is limited.
It's hard that I cannot do confidently.
Well,
I managed to calm down.
And let bygone be bygone.
Of course, I'll repeat that paper next semester.
There's no doubt about it.
NO DOUBT!

Now, I'm writing this post using my best friend's laptop (PASSWORD: vitruvianman).
If you read this RAf, you have to make sure that you change your password after this.
Subang is a nice place.
I like it.
There's so much freedom and you have to meet many people, different type of people that you have to get used to it.
Think better and appreciate more.
Here, I've found the people that dont have the same 'wavelength' with mine and cant reach my 'frequency'.
I have to adapt and habituate myself.
One day I'll study abroad..and I'll see the same situation.
Malay's here are likely to become westernized.
You can make friends with them because somehow there're nice but be careful and pray to God that you'll not easily get influenced by them.

Yesterday, I went to watch movie with Ila.
Prom Night is a light movie, not so horror..so..we're having fun actually.
Then, shopping..bought very nice leather *****,
Hurm,
then straight away coming here.
Suddenly, Syazana's texted me.

"Jom sleepover at my house! My dad xe smpi 18hb..I was thinking of having a barbecue..Jom3x!!!!"

At first, I thought..I cant make it..its so fast and crazy.
Usually for sleepover party, each year..we've planned two or three weeks before but, this time its just happen yesterday!
And today,
we (me and raf) are going to slumber party 2008 at Syaz's place!
~girls ONLY~
lol
ok then,
till here
toodles!

Get DOwn!

8:16 AM Edit This 5 Comments »
just came back from home ysterday
my mom's sickness drove me crazy
maybe she missed me too much
reached home on wed's evening
then, my sis got very low blood pressure
and she's feeling weak
likely to become unconcious
my bro got his camping programme
no one at home
except my father
who also not very well
he's got his slipped disc
i'm the one who're in good health
and can do the house chores
even so sleepy and exhausted
from the journey last night
but i told myself
"I have to be strong!"
took care of them all the day
a tiring day
after breakfasting on that day
have to study
final is just2 around the corner
aiyoo
really messed up this time
i dun have the 'mood'
i told myself again
'Dont give up!'
until this precious time God give me
i am still *****
(dunno how to describe what i feel right now)

8:00 PM Edit This 0 Comments »
i've just realize
i'm not tooo good
i'm not tooo bad also
i'm invisible
i'm nobody
i'm clueless
i'm blur
i'm not happy
i'm not sad
i'm speechless
definitely,
i'm ME!
~R E A L I Z E mode~
Realize by Colbie Caillat,
[Verse 1:]
Take time to realize,
That your warmth is
Crashing down on in.
Take time to realize,
That I am on your side
Didn't I, didn't I tell you.
But I can't spell it out for you,
No it's never gonna be that simple
No I can't spell it out for you
[Chorus:]
If you just realize what I just realized,
Then we'd be perfect for each other
And will never find another
Just realized what I just realized
We'd never have to wonder if
We missed out on each other now.
[Verse 2:]
Take time to realize
Oh-oh I'm on your side
Didn't I, didn't I tell you.
Take time to realize
This all can pass you by
Didn't I tell you
[Refrain:]
But I can't spell it out for you,
No it's never gonna be that simple
No I can't spell it out for you.
[Chorus:]
If you just realized what I just realized
Then we'd be perfect for each other
Then we'd never find another
Just realized what I just realized
We'd never have to wonder if
We missed out on each other but.
[Verse 3:]
It's not all the same
No it's never the same
If you don't feel it too.
If you meet me half way
If you would meet me half way.
It could be the same for you.
[Chorus:]
If you just realize what I just realized
Then we'd be perfect for each other
And we'd never find another
Just realize what I just realized
We'd never have to wonder
If we missed out on each other
Just realize what I just realized
Then we'd be perfect for each other
And we'd never find another
Just realize what I just realized
We'd never have to wonder
Just realize what I just realized
We'd never have to wonder
Just realize what I just realized
If you just realize what I just realized
OoOoOOo
Missed out on each other now
Missed out on each other now
Missed out on each other now
Realize, realizeRealize, realize