ouch!

5:21 AM Edit This 5 Comments »
Pada suatu hari, Rasulullah s.a.w berjalan-jalan bersama puteri baginda, Saidatina Fatimah r.a. Setibanya mereka berdua di bawah sebatang pohon tamar, Fatimah terpijak pohon semalu, kakinya berdarah lalu mengadu kesakitan.

Fatimah mengatakan kepada bapanya apalah gunanya pohon semalu itu berada di situ dengan nada yang sedikit marah. Rasulullah dengan tenang berkata kepada puteri kesayangannya itu bahawasanya pohon semalu itu amat berkait rapat dengan wanita. Fatimah terkejut. Rasulullah menyambung kata-katanya lagi. Para wanita hendaklah mengambil pengajaran daripada pohon semalu ini dari 4 aspek.

Pertama, pohon semalu akan kuncup apabila disentuh. Ini boleh diibaratkan bahawa wanita perlu mempunyai perasaan malu (pada tempatnya).

Kedua, semalu mempunyai duri yang tajam untuk mempertahankan dirinya. Oleh itu, wanita perlu tahu mempertahankan diri dan maruah sebagai seorang wanita muslim.

Ketiga, semalu juga mempunyai akar tunjang yang sangat kuat dan mencengkam bumi. Ini bermakna wanita solehah hendaklah mempunyai keterikatan yang sangat kuat dengan Allah Rabbul Alamin.

Dan akhir sekali, semalu akan kuncup dengan sendirinya apabila senja menjelang. Oleh itu, para wanita sekalian, kembalilah ke rumahmu apabila waktu semakin senja.

Ambillah pengajaran dari semalu walau pun ia hanya sepohon tumbuhan yang kecil.

hidup itu singkat..benarkan??

2:27 PM Edit This 5 Comments »
PESANAN
>> Imam Ghazali: Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini?
>> Murid 1: Orang tua
>> Murid 2: Guru
>> Murid 3: Teman
>> Murid 4: Kaum kerabat

>> Imam Ghazali: Semua jawapan itu benar. Tetapi yang paling dekat dengankita
> ialah MATI. Sebab itu janji Allah bahawa setiap yang bernyawa pasti akan
> mati ( Surah Ali-Imran :185).


>>>> Imam Ghazali: Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini ?
>> Murid 1: Negeri Cina
>> Murid 2: Bulan
>> Murid 3: Matahari
>> Murid 4: Bintang-bintang

>> Imam Ghazali: Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling benar adalahMASA
> LALU. Bagaimanapun kita, apapun kenderaan kita, tetap kita tidak akandapat
> kembali ke masa yang lalu.
Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini,hari
> esok dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan
> ajaran Agama

Imam Ghazali: Apa yang paling besar didunia ini ?
>> Murid 1: Gunung
>>Murid 2: Matahari
>> Murid 3: Bumi
>> Imam Ghazali: Semua jawaban itu benar, tapi yang besar sekali adalah HAWA
> NAFSU (Surah Al Araf: 179). Maka kita harus hati-hati dengan nafsu kita,
> jangan sampai nafsu kita membawa ke neraka.

>>>> IMAM GHAZALI Apa yang paling berat didunia?
>> Murid 1: Baja
>> Murid 2: Besi
>> Murid 3: Gajah

>> Imam Ghazali: Semua itu benar, tapi yang paling be! rat adalah MEMEGANG
> AMANAH (Surah Al-Azab : 72 ). Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan
> malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka menjadikhalifah
>pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut
> menyanggupi permintaan Allah SWT sehingga banyak manusia masuk ke neraka
> kerana gagal memegang amanah.

>>>> Imam Ghazali: Apa yang paling ringan di dunia ini ?
>> Murid 1: Kapas
>> Murid 2: Angin
>> Murid 3: Debu
>> Murid 4: Daun-daun
>> Imam Ghazali: Semua jawaban kamu itu benar, tapi yang paling ringan sekali
> didunia ini adalah MENINGGALKAN SOLAT. Gara-gara pekerjaan kita atauurusan
> dunia, kita tinggalkan solat

>>>> Imam Ghazali: Apa yang paling tajam sekali di dunia ini?
>> Murid- Murid dengan serentak menjawab : Pedang
>> Imam Ghazali: Itu benar, tapi yang paling tajam sekali didunia ! iniadalah
> LIDAH MANUSIA.

Kerana melalui lidah, manusia dengan mudahnya menyakitihati
> dan melukai perasaan saudaranya sendiri...

what's his name again?

3:12 PM Edit This 2 Comments »
Ada seorang lelaki pada zaman jahiliyyah. Kehadirannya akan dapat dirasai walaupun dia berada dalam jarak yang jauh. Hal ini kerana, minyak wangi yang dipakai olehnya mampu terbau dari jarak yang sangat jauh. Pakaiannya adalah pakain yang paling mahal di Makkah. Dia adalah manusia yang ter'hensem' di Makkah.Dia anak kesayangan. Apa yang dia mahu ibunya akan perkenankan. Tiada siapa di Makkah, baik muda atau tua, pemudi atau pemuda, yang tidak mengenali Mus'ab dan mengimpikannya.

Namun, lelaki `malaikat' ini, matinya bermandikan darah, tanpa dua belah tangan, dan kafannya tidak cukup menutupi seluruh tubuhnya. Bila ditutup kepalanya, terdedahlah kakinya, bila ditutup kakinya, terdedahlah kepalanya. Akhirnya Rasulullah SAW menyuruh kepalanya yang ditutup dan kakinya ditutup dengan daun.Matinya sebagai syuhada'Rasulullah SAW bersabda berkenaan dirinya:"Tiada lelaki yang lebih cantik daripada Mus'ab bin Umair di Makkah ini, tiada sesiapa yang memakai pakaian lebih baik daripada Mus'ab bin Umair. Tiada anak yang dibesarkan dengan penuh kasih sayang daripada dia"Ya, itulah namanya. Mus'ab bin Umair RA.

Anda lihat, bagaimana manusia kaya di zaman jahiliyyah ini, bertranformasi menjadi seorang lelaki yang sanggup mengorbankan diri untuk Islam, dan akhirnya mati sebagai syuhada'.Kisah Mus'ab bin Umair amat unik. Dia digelar `putera Makkah' kerana semua orang mengidamkannya, kerana kehensemannya. Tetapi apabila hatinya disentuh cahaya Islam, dia tidak teragak-agak untuk meninggalkan semua kesenangan yang ada pada dirinya.

Dia adalah anak yang paling dicintai ibunya. Segala kehendaknya ditunaikan. Tetapi apabila dia menganut Islam dan ibunya mengetahui, ibunya telah menarik semua kesenangan Mus'ab. Segala pakaiannya yang cantik-cantik, wang saku, semuanya ditarik. Malah Mus'ab dipulau.Namun Mus'ab tidak melatah. Tidak pula dia rasa susah. Bayangkan, anda biasa hidup dengan RM10,000 sebulan. Tiba-tiba anda perlu hidup dengan RM10 sebulan. Apa perasaan anda? Tetapi Mus'ab bin Umair tidak berpaling daripada Islam yang mungkin orang memandang sebagai penarik kekayaan dan kesenangannya.Kenapa? Kerna dia yakin ini adalah jalan yang sebenar. Jalan yang membawanya kepada Allah.

Bila ibunya tidak berjaya menarik Mus'ab kembali kafir, Ibunya mogok tidak mahu makan sehingga Mus'ab kembali. Ibunya bertahan sehingga nyawa-nyawa ikan. Melihat keadaan ibunya, Mus'ab berkata:"Wahai ibuku, andai Allah memberikan kamu 100 nyawa sekalipun, dan nyawa ibu keluar satu persatu, saya tetap tidak akan meninggalkan Islam sama sekali"Ya. Itulah keteguhan.

Kita? Kadang-kadang ibu bapa sendiri suruh kita untuk taat kepada Allah. Tapi kita ingkar. Mus'ab bin Umair, ugutan ibunya tidak dijadikan alasan untuk meringankan tuntutan Islam.Ibu, walaupun kafir, kita perlu taat kepadanya selagi mana dia tidak mengajak kita syirik kepada Allah atau melakukan perkara yang Allah larang. Tapi sekiranya mereka mengajak kepada keingkaran terhadap Allah, maka kita perlu membantah.

Mus'ab terus bertukar gaya hidupnya. Dari baju sutera termahal dan terbaik di Makkah, dari minyak wangi yang mampu dihidu dari jarak yang jauh, dari kulit licin cerah putih yang menawan, dia berubah menjadi seorang yang memakai baju lusuh bertampal-tampal, bau tubuh badan biasa, dengan kulitnya menjadi sedikit kasar kerana hidup dalam payah.

Rasulullah SAW apabila melihat Mus'ab bin Umair, baginda akan menangis. Sahabat-sahabat juga begitu. Hal ini kerana, mereka segan dengan besarnya pengorbanan Mus'ab bin Umair.

Ya lah, dari putera Makkah, kepada manusia yang akhirnya diboikot tiga tahun tiga bulan bersama Rasulullah SAW, makan kayu daun kering. Siapa yang tidak akan rasa terharu?Namun Mus'ab bin Umair tidak pernah menyalahkan Islam. Sedikit pun dia tidak pernah berkata Allah itu kejam kerana mneyusun hidupnya menjadi susah sebegitu walaupun dia telah memilih kebenaran. Tidak pernah keluar dari mulutnya rungutan dan keluhan atau rasa menyesal menagmbil Islam.Tidak pernah.Kemudian Allah memuliakan Mus'ab bin Umair.

Rasulullah SAW memilih Mus'ab sebagai pendakwah ke Madinah. Kesungguhan Mus'ab bin Umair membuatkan tidak ada satu pun pintu yang tidak diketuk oleh sinar Islam.Akhirnya, majoriti penduduk Madinah Islam di tangan Mus'ab bin Umair.Sa'ad bin Muaz, pada zaman jahiliyyahnya di Madinah sebagai ketua kaum Aws. Dia datang dengan marah ketika Mus'ab bin Umair sedang menyampaikan Islam kepada penduduk Madinah. Bersamanya panah. Sampai sahaja, dia terus menarik baju Mus'ab dan mendekatkan panah itu pada leher Mus'ab. Dia menyuruh Mus'ab menghentikan usaha dakwah.Mus'ab tidak melenting atau menentang.

Kata Mus'ab:"Apa kata kau duduk dahulu dan mendengar apa yang aku hendak katakan? Kemudian jika kau suka, kau boleh ikuti. Jika kau tidak suka, maka aku boleh pergi"Kelembutan Mus'ab dan ketenangannya, membuatkan hati Sa'ad bin Muaz lembut.

Apabila dia mendengar kata-kata Mus'ab, ceramah Mus'ab dan Islam yang Mus'ab sampaikan, Sa'ad bangun. Dia berkata kepada Mus'ab:"Islam ini, bagaimana aku boleh menganutnya?

"MasyaAllah. Begitulah dia Mus'ab bin Umair.

Rasulullah SAW pun memuliakannya.Ketika Peperangan Uhud, Mus'ab bin Umair adalah salah seorang jeneral. Dia pembawa panji.Peperangan itu, menyaksikan Mus'ab bin Umair bertempur ibarat singa. Namun, kerana dia memegang panji, tentera musyrikin berusaha untuk menjatuhkannya. Tangan kirinya yang memegang panji diserang hingga terpotong. Pantas dia memegang panji dengan tangan kanan. Dia terus bertempur. Akhirnya tangan kanan turut terpotong.Mus'ab bin Umair, untuk mempertahankan panji yang mewakili maruah Islam, terus memegang panji dengan kedua pangkal lengannya. Akhirnya tubuhnya itu dihujani anak panah, menyebabkan dia tumbang syahid.

Saat syuhada' Uhud hendak dikebumikan, mayat-mayat syuhada' Uhud ditutup dengan kain. Kain yang menutup Mus'ab bin Umair tidak cukup untuk menutup seluruh tubuhnya. Jika kepalanya ditutup, maka kakinya terbuka dan begitulah sebaliknya.Melihat keadaan ini, Rasulullah SAW menangis.Akhirnya diarahkan untuk menutup kepala Mus'ab bin Umair dengan kain, manakala kakinya ditutup dengan daun kering.Begitulah dia kisah seorang syuhada', `putera Makkah' yang telah berkorban.Pembaca-pembaca, ketahuilah bahawa, itulah namanya pengorbanan.

Kadangkala,
kita menyedekahkan seratus dua ringgit,
kita rasa itu satu pengorbanan. Sedangkan gaji kita RM10,000 sebulan.

Kadangkala,
kita dapat bangkit qiamullail dua rakaat,
kita sudah rasa itu satu pengorbanan.
Sedangkan kita bangkit itu sekali sahaja dalam setahun.
Malah banyak hari kita terlajak subuh.

Kadangkala,
kita dapat berpuasa sunat sehari. Kita berlapar. Kita rasa itu pengorbanan. Sedangkan kita berpuasa sunat itu sekali sahaja dalam beberapa bulan.
Kita baru studi sejam dua, kita rasa itu pengorbanan.
Sedangkan kita leka dan lalai berpuluh-puluh jam lamanya.
Amal kita sedikit, kita rasa itu pengorbanan.
Sumbangan kita sedikit, kita rasa itu pengorbanan.
Hakikatnya, kita tidak faham apa itu `korban'.
Pengorbanan yang sebenar adalah seperti apa yang ditunjukkan Mus'ab bin Umair kepada kita.

Sedangkan Islam, untuk bangkit seperti zaman kegemilangannya, memerlukan manusia-manusia yang sedia berkorban seperti Mus'ab Bin Umair.
Pengorbanannya menonjolkan keimanannya.
Kerna, manusia yang benar-benar beriman kepada Allah, dia akan faham dengan sebenarnya akan kata-kata:

"Cukuplah Allah sebagai wakil"

MasyaAllah…Sama-sama lah kita, muhasabah diri kita, dengan sirah Mus'ab bin Umair ini.
Semoga kita berjaya menjadi hamba sepertinya.
Dia adalah antara anak-anak di madrasah Rasulullah SAW,
yang melihat dunia dari jendela akhirat.

Semoga Allah bantu kita untuk menjadi seperti dia.

i've copied it and i want to share it

11:34 AM Edit This 4 Comments »

Ingatlah,
jgn kamu menanam pohonan syurga dgn benih2 neraka.
Mengerjakn solat tetapi x mendekatkn diri kepadaNya.
Tahajud &gerakan badan, sedang hati x bersama2.
Bangun di malam hari sedang simbahan cahaya pada mata hati redup sekali.
Bacaan al-Quran ...menjadi basahan lidah sedangkn akal x mengerti &jiwa semakin kontang.
Zikir terlafaz sedangkn mata x menangis.
Hanya merenung dosa dgn ingatan bukan dengan jiwa &rasa mendalam..

I adores Aliyah and how about you?

11:38 AM Edit This 0 Comments »
"Sayang, Abang minta izin untuk nikah sorang lagi," Aliyah yang sedang melipat kain, terdiam seketika. Mungkin terkedu. Adakah pendengarannya kian kabur lantaran usianya yang kian beranjak. Adakah dialog tadi hanya dilafazkan di dalam TV, sementelah TV juga dipasang. Tapi, ahh bukanlah.
TV sedang menayangkan iklan Sunsilk, mustahil sudah ada siri baru iklan Sunsilk?

Dia menghela nafas panjang.

Dia memandang sekali imbas wajah Asraf Mukmin, kemudian tersenyum. Meletakkan kain yang telah siap dilipat di tepi, bangun lantas menuju ke dapur. Langkahnya diatur tenang. Segelas air sejuk diteguk perlahan. Kemudian dia ke bilik Balqis, Sumayyah, Fatimah. Rutin hariannya, mencium puteri-puterinya sebelum dia masuk tidur. Dahulu, semasa puterinya kecil lagi, rutin itu dilakukan dengan suaminya. Kini, anak-anak kian beranjak remaja. Kemudian, dia menjenguk bilik putera bujangnya yang berdua, si kembar, Solehin dan Farihin. Pengabisannya dia kembali kepada suaminya.

Asraf Mukmin hanya diam, membatu diri. Dia amat mengenali isterinya. Jodoh yang diatur keluarga hampir 16 tahun yang lepas menghadiahkan dia sebuah keluarga yang bahagia, Aliyah adalah ikon isteri solehah. Namun, kehadiran Qistina, gadis genit yang menjawat jawatan pembantu tadbir kesetiausahaan di jabatannya benar-benar membuatkan dia lemah.

"Kau mampu Asraf, dengan gaji kau, aku rasa kau mampu untuk beri makan 2 keluarga," sokongan Hanif, teman sepejabat menguatkan lagi hujah apabila dia berdepan dengan Aliyah.

" Abang Asraf, Qis tak kisah. Qis sanggup bermadu jika itu yang ditakdirkan. Bimbinglah Qis, Qis perlukan seseorang yang mampu memimpin Qis," masih terngiang-ngiang bicara lunak Qis.

Akhir-akhir ini, panas rasanya punggung dia di rumah. Pagi-pagi, selesai solat subuh, cepat-cepat dia bersiap untuk ke pejabat. Tidak seperti kelaziman, dia akan bersarapan berjemaah bersama isteri dan anak- anak. Aduhai, penangan Qis gadis kelahiran Bumi Kenyalang benar-benar menjerat hatinya.

" Abang , Aliyah setuju dengan permintaan Abang. Tapi, Aliyah nak berjumpa dengan wanita tu," Lembut dan tenang sayup-sayup suara isterinya. Dia tahu, Aliyah bukan seorang yang panas baran. Aliyah terlalu sempurna, baik tetapi ahh hatinya kini sedang mengilai wanita yang jauh lebih muda.

"Bawa dia ke sini, tinggalkan dia bersama Aliyah selama 1 hari saja, boleh?" pelik benar permintaan isterinya. Hendak dipengapakan apakah buah hatinya itu? Namun, tanpa sedar dia menganguk, tanda setuju. Sebab, dia yakin isterinya tidak akan melakukan perkara yang bukan-bukan. Dan hakikatnya dia seharusnya bersyukur. Terlalu bersyukur. Kalaulah isterinya itu wanita lain, alamatnya perang dunia meletus lah jawabnya. Melayanglah periuk belanga. Ehhh, itu zaman dulu-dulu. Zaman sekarang ni, isteri-isteri lebih bijak.

Teringat dia kisah seorang tentera yang disimbah dengan asid, gara-gara menyuarakan keinginan untuk menambah cawangan lagi satu. Kecacatan seumur hidup diterima sebagai hadiah sebuah perkahwinan yang tidak sempat dilangsungkan. Dan dia, hanya senyuman daripada Aliyah.

"Apa, nak suruh Qis jumpa dengan isteri Abang," terjegil bulat mata Qis yang berwarna hijau. "Kak Aliyah yang minta," masih lembut dia memujuk Qis.

"Biar betul, apa dia nak buat dengan Qis?" "Takutlah Qis, silap haribulan dia bunuh Qis!" terkejut Asraf Mukmin. "Percayalah Qis, Aliyah bukan macam tu orangnya. Abang dah lama hidup dengannya. Abang faham," Qistina mengalih pandangannya.

Mahu apakah bakal madunya berjumpa dengannya? Dia sering disogokkan dengan pelbagai cerita isteri pertama membuli isteri kedua. Heh, ini Qistina lah. Jangan haraplah jika nak membuli aku. Desis hati kecil Qistina. Hari ini genap seminggu Qistina bercuti seminggu. Seminggu jugalah dia merindu. Puas dicuba untuk menghubungi Qistina, namun tidak berjaya. Rakan serumah menyatakan mereka sendiri tidak mengetahui ke mana Qistina pergi. Genap seminggu juga peristiwa dia menghantar Qistina untuk ditemuduga oleh Aliyah. Sedangkan dia diminta oleh Aliyah bermunajat di Masjid Putra. Di masjid itu, hatinya benar-benar terusik. Sekian lamanya dia tidak menyibukkan dirinya dengan aktiviti keagamaan di masjid Putra.

Dulu, sebelum dia mengenali Qistina, saban malam dia akan bersama dengan Aliyah serta anak-anaknya, berjemaah dengan kariah masjid. Kemudian menghadiri majlis kuliah agama. Membaca Al-Quran secara bertaranum itu adalah kesukaannya. Namun, lenggok Qistina melalaikannya. Haruman Qistina memudarkan bacaan taranumnya. Hatinya benar-benar sunyi. Sunyi dengan tasbih, tasmid yang sering dilagukan. Seharian di Masjid Putra, dia cuba mencari dirinya, Asraf Mukmin yang dulu. Asraf Mukmin anak Imam Kampung Seputih. Asraf Mukmin yang asyik dengan berzanji. Menitis air matanya. Hatinya masih tertanya-tanya, apakah yang telah terjadi pada hari itu. Aliyah menunaikan tanggungjawabnya seperti biasa. Tiada kurangnya layanan Aliyah. Mulutnya seolah-olah terkunci untuk bertanya hal calon madu Aliyah.

Tit tit... sms menjengah masuk ke kantung inbox hensetnya. "Qis minta maaf. Qis bukan pilihan terbaik utk Abang jadikan isteri. Qis tidak sehebat kak Aliyah. Qis perlu jadikan diri Qis sehebatnya untuk bersama Abang.
"

Dibawah hensetnya, ada sekeping sampul besar.

Kepada: Asraf Mukmin, Suami yang tersayang...

Asraf Mukmin diburu kehairanan. Sampul berwarna cokelat yang hampir saiz dengan A4 itu dibuka perlahan.
---------------------------------------------------------------

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani.


Salam sejahtera buat suami yang tercinta, moga redhaNya sentiasa mengiringi jejak langkahmu. Abang yang dikasihi, genap seminggu sesi temuduga yang Aliyah jalankan pada Qistina. Terima kasih kerana Abang membawakan Aliyah seorang calon madu yang begitu cantik. Di sini Aliyah kemukakan penilaian Aliyah.


1. Dengan ukuran badan ala-ala model, dia memang mengalahkan Aliyah yang sudah tidak nampak bentuk badan. Baju- bajunya memang mengikut peredaran zaman. Tapi, Aliyah sayangkan Abang. Aliyah tak sanggup Abang diheret ke neraka kerana menanggung dosa. Sedangkan dosa Abang sendiri pun, masih belum termampu untuk dijawab di akhirat sana , apatah lagi Abang nak menggalas dosa org lain. Aliyah sayangkan Abang...

2. Aliyah ada mengajak dia memasak. Memang pandai dia masak, apatah lagi western food. Tapi, Aliyah sayangkan Abang. Aliyah tahu selera Abang hanya pada lauk pauk kampung. Tapi tak tahulah pula Aliyah kalau-kalau selera Abang sudah berubah. Tapi, Aliyah masih ingat lagi, masa kita sekeluarga singgah di sebuah restoran western food, Abang muntahkan semua makanan western food tu. Lagi satu, anak-anak kita semuanya ikut selera ayah mereka. Kesian nanti, tak makan la pula anak-anak kita. Aliyah sayangkan Abang...

3. Aliyah ada mengajak dia solat berjemaah. Kelam kabut dibuatnya. Aliyah minta dia jadi Imam. Yelah, nanti dia akan menjadi ibu pada zuriat Abang yang lahir, jadinya Aliyah harapkan dia mampu untuk mengajar anak-anak Abang untuk menjadi imam dan imamah yang beriman. Tapi, kalau dia sendiri pun kelam kabut memakai telekung... Aliyah sayangkan Abang...

Abang yang disayangi, cukuplah rasanya penilaian Aliyah. Kalau diungkap satu persatu, Aliyah tak terdaya. Abg lebih memahaminya. Ini penilaian selama 1 hari, Abang mungkin dapat membuat penilaian yang jauh lebih baik memandangkan Abang mengenalinya lebih dari Aliyah mengenalinya.

Abang yang dicintai, di dalam sampul ini ada borang keizinan berpoligami. Telah siap Aliyah tandatangan. Juga sekeping tiket penerbangan MAS ke Sarawak. Jika munajat Abang di Masjid Putra mengiayakan tindakan Abang ini, ambillah borang ini, isi dan pergilah kepada Qistina. Oh ya, lupa nak cakap, Qistina telah berada di Sawarak. Menunggu Abang... Aliyah sayangkan Abg...

Tetapi jika Abg merasakan Qistina masih belum cukup hebat untuk dijadikan isteri Abang, pergilah cari wanita yang setanding dengan Aliyah... Aliyah sayangkan Abg.

Tetapi, jika Abg merasakan Aliyah adalah isteri yang hebat untuk Abangg.. tolonglah bukakan pintu bilik ni. Aliyah bawakan sarapan kegemaran Abang, roti canai.. air tangan Aliyah.

Salam sayang, Aliyah Najihah binti Mohd Hazery.

sumber: www.iluvislam.com

1:06 PM Edit This 2 Comments »
"Tanda-tanda orang yang budiman ialah dia akan berasa gembira jika dapat berbuat kebaikan kepada orang lain, dan dia akan berasa malu jika menerima kebaikan daripada orang lain."
dan
"Berusahalah dengan ikhlas tanpa memikirkan balasan semata-mata, kerana semakin tinggi keikhlasan di dalam diri, semakin tinggilah balasan baik yang akan diperolehi dalam keadaan sedar atau tidak."

::sod.ba.ro::

11:04 AM Edit This 0 Comments »
Org yg tdk sabar menunggu dtgnya rezeki
& selalu gelisah
kerana semua kesenangannya tidak kunjung tiba
adalah seumpama makmum yg mendahului imam dlm solat berjemaah,
padahal dia tahu
bahawa dirinya tidak boleh memberi salam
sebelum imam memberi salam terlebih dahulu.
Segala permasalahan manusia dan rezeki itu
sudah ditentukan
dan ditetapkan 50 ribu tahun sebelum adanya perciptaan itu sendiri.
Semua ketetapan ALLAH pasti akan datang,
maka janganlah kamu meminta-minta agar disegerakan kedatangannya...(An-Nahl : 1)
...dan jika ALLAH menghendaki kebaikan bg kamu, maka tidak satupun yg dpt menolak kurniaNYA....(Yunus : 107)

7:41 PM Edit This 0 Comments »
Wahai anakku,
Sekiranya engkau ingin mencari teman,
Ujilah ia dengan sesuatu yang boleh menaikkan marahnya itu,
seandainya dia menasihatimu dalam marahnya itu,
Ketahuilah bahawa dialah teman yang baik bagimu.
~wasiat Luqman Al Hakim~

Pesan untuk Hati♥

7:34 PM Edit This 4 Comments »
Pesan pada hati,
sekiranya kau peroleh kejayaan,
janganlah kau berbangga diri kerana itu hanyalah pinjaman dari Allah
& bila2 masa ianya akan ditarik balik..

Pesan juga pada hati,
sekiranya kau mengalami kegagalan,
usah bersedih kerana ianya adalah ujian dari Allah,
untuk menguji sekuat mana hatimu menghadapinya
kemudian bangkit dari kegagalan itu...

Pesan pada hatimu juga,
jagalah hubungn kasih sayang (ukhwah)
kerna itulah pelentur semangat dalam kehidupan.. (~_^)
__._,_.___

..(*__*)..

12:49 PM Edit This 0 Comments »
Perkataan yang baik dan pemberian maaf
lebih baik daripada
sedekah yang diiringi tindakan yang menyakiti.
Allah Maha Kaya, Maha Penyantun
[2:263]
semoga kita berusaha menjaga percakapan kita
agar mengucap perkataan yang baik lagi berfaedah kepada orang lain
dan sentiasa menyucikan hati
dengan pemberian maaf.
Alangkah indahnya ukhuwwah itu jika setiap insan saling bermaafan
Dan mengingati mati pada setiap masa.
Wallahhua'lam~
jzkk,
tiArA

2:13 PM Edit This 2 Comments »
Saying so doesnt make it so--where's the proof

seriously, dont call me that name again

12:29 PM Edit This 3 Comments »
dear my beloved hogryslywarts team,
please dont call me lavender brown again
it was so ashamed to watch her snogging Ron
in that movie
looking at her as a very desperate girl
waiting for Ron's endless love!
and
i am very serious about this
-__-
so folks,
have you watched the movie?
i do think it was awesome
and funny too
especially the romantic part
and I cried when the dumbledore died
by the killing curse avadacadabra~
it was heartbroken when i cant watch it with my beautiful charming hogryslywarts
team
like we always did
and thinking about we are so miles apart
i do miss them
very much~
P/S: i noticed daniel radcliffe seems short, ginny weasley has the beauty, rupert is very good and good-looking actor, luna lovegood is crazier, neville longbottom is nicer, fred and george looks so tall than usual, tonks and lupin made me smile, and hermione despite of her bright side..she has a sensitive-full-of-romance inside!


because nobody wants to move a muscle

12:28 PM Edit This 4 Comments »
hello everyone,

it was one of the script's line in Ice Age 3 and Jurassic Park 3 once ago.
y the third series of both movie must have this line once again?

okay.
i certainly agree.

nobody wants to move a muscle
because the result of sem 1 was out
it was great when I've got A+ in anatomy and physiology of speech and hearing mechanism
and linguistics subjects
while all the kiwis are not having so much interests on those.

nobody wants to move a muscle
because we've only got B+ for communication disorders
while it is our hard core subject
and to be on top
to be secure
you have to get an A
dont u get it?

nobody wants to move a muscle
because here I am experiencing the first week of sem 2
and I'm taking
(a) psychology of social, personality, and developmental---++i was like huh?
(b) child and adolescence development---++interesting!
(c) intro for acquired communication disorders---++dr megan mcauliffe is so hot! she's totally fascinating~
(d) science, maori, and indegenous knowledge---++i was like what the??

nobody wants to move a muscle
because i just heard that international student quota for
speech language first professional year got only 4 places ONLY!

nobody wants to move a muscle
because its up to them!

fr me,
let's go
and prepare for the battle!

I dunno when I am being a jerk so tell me so that I can change,

6:08 PM Edit This 2 Comments »
hi folks,

there were so much activities went on
but tiArA's life always in my heart
sorry could not write more
maybe..sometimes acts are more crucial than words
hold that thought!

I really dont want to lose a good friend
definitely not
especially someone like you
so if I am being a jerk
if I am bossy around
tell me
so that I can change
I was trying to be nice
that's all
please forgive me..if I'm wrong

I really dont want to lose a good friend,
tiArA

tagged by miss gorgeous queen Y :)

7:04 AM Edit This 10 Comments »
dia’ dalam tag kali ini boleh jadi sesiapa sahaja yang anda ingin perkatakan.

tiArA pilih : Nur Azan Joned
1. Apakah hubungan awak dan dia?
it's kind of complicated :P

2. 5 impression terhadap dia
kind, good listener, hardworking, contra-side of mine, loving

3. Perkara yang paling memorable yang dia lakukan kat awak
past: x pernah miss hantar saya pulang ke kpg halaman walaupun hanya hantar di stesen pudu raya saja..hahaha,
present: terkejut + happy gila dpt unexpected bouquet of roses once I reach University of Canterbury(eventhough he's in MIchigan, USA)

4. Perkara paling memorable yang dia kata pada awak?
You are my inspiration..

5. Kalau dia kekasih awak..
he is!

6. Kalau dia jadi musuh awak.
i dont think so~

7. Kalau dia kekasih awak. awak akan: LOVEs him forever~

8. Kalau dia jadi musuh awak... mungkin kerana:
I hurt him. I lied to him. I'm not being honest. I'm flirting. I left him. enough.
*choi choi choi

9. Overall impression tentang dia:
Innocent

10. The most desirable thing to do to her/him: Get married and have a beautiful family with him :P

11. Apakah awak rasa tentang pandangan orang terhadap awak?
err..how come I know what people's point of view about me? but I do think I'm kind of person who loves friendship soooo much that I cannot live WITHOUT them.

12. The character of you for yourself?
always do things that I dont regret it!

13. On contrary, the character you hate about you
when I'm trying to prove I'm right while it's NOT!

14. The most ideal person you want to be with: my nucleus family~ how much I miss them :'(

15. For people who like you.. tell something about them: I like you too! I love you too! and I miss you all(esp to awesome peoples out there who are not with me right now).
I wish you all the best
and May ALLAH bless you all always~

16. Ten people you tag:
jentayuh
atiqahchan
syazana zarar
princess azie
khalil
reen adika
niazurul syazwan
fika auckland
pae
and the last person is..YOU!

17. No.2 ada hubungan dengan siapa?
xde sape kot. xde kan tqah??

18. Is no.3 female or male?
female. and I miss her badly,

19. If no.7 and 10 have a relationship..
I dont think so :P

20. Macam mana dengan no.5 dengan no.8?
khalil ngn fika?? they are so close together~ that's all I can say!

21. No. 4 single kah?
tidak. apek nak cmpak mana kan??

22. No.1 belajar apa?
he's taking mechanical engineering in MIchigan State UNi, USA

23. Say sumthing about no.9: sungguh kechik, smart, talented, fantastic, my sweet ever ex-dorm mate!!!

dumu'i

9:17 PM Edit This 6 Comments »

ada orang ingatkan aku
hidup ni bukan hanya ada gembira saje
bukan hanya perlu seronok
perlu enjoy setiap saat
kadang-kadang
kesedihan itu perlu
untuk reflect balik diri kita
untuk ingatkan dimana silapnya kita
untuk sedarkan kita
yg hidup ini bukan selalunya indah
bukan selamanya di atas atau di bawah
semuanya berlaku
untuk mencorakkan warna atas kanvas kehidupan kita
dan semestinya
ada hikmah di sebalik kejadian~
oleh itu,
ingatlah wahai teman
sukaria ada had nya
orang tua tua kata
jangan gelak banyak2
nanti nanges melolong lolong :P
ikhlas,
tiArA

cinderella's quote of the day

9:13 PM Edit This 4 Comments »

never let the fear of
striking out keep you
from playing the game
hold on tiArA!

gud friends will be there when you need them

9:53 PM Edit This 0 Comments »
I thank to ALLAh
for giving me good friends
to get through hard times
or happy one!

it is so good
and make me feel so much better
whenever
best friends are there to lend their ears :)

[☺] familia Part II[☺]

8:35 PM Edit This 0 Comments »


keep strong, tiArA!

[☺] familia [☺]

8:00 AM Edit This 12 Comments »
5th June 2009 (approximately 9.30pm)
H-67
Ilam Village
University of Canterbury
it is true
this is my family here
when my original nucleus family is far far far away in Malaysia
the same night
the same day
anything can happen
and it's just happen
without you realize how precious the time is
being with lovely friends around you
celebrating
wishing
praying
making lots of fun!
I'm not exaggerating
living and studying abroad offers so many things in life
that I dont want to waste it
embrace it while it's there
one inevitably sees the friendship
often more appreciative♥
to every-each-one of my familia,
aimi.najwa.kakwani.ajim.ct.dayah.dyana.J.tehah.farahkechik.miza.azi.nia.razi.sob.tawfik.nazmi.
jazmie.zairi.shah.nurul.markowen
hope our friendship will never end
thanx for being there when our family is so apart
all the best in finals~
i wish you all success in flying colours
may ALLAH bless us
love,
tiArA.farahMOE
P/s: gmbar Nia besar cuz dia yg buat so faham2 la
P/s dua: gmbar Dayah byk sebab..korang taw sebab pe kan? hehe

::disney on ice::

7:41 AM Edit This 4 Comments »
5th June 2009 (approximately 7pm)
Westpac Arena, Christchurch
proudly present
::Disney On Ice::












































































its once in a life time opportunity and I'm happy I go for it☻

♥your cheantin' heart♥

7:26 AM Edit This 2 Comments »
5th June of 2009
it was a very big day folks
got one finale test of Communication Disorder
and I'm not doing well
well
I kept changing my answer
and lots of it
I'm just guessing
and what I regret was
the last question
I know I should thrust my instinct but last minute I decided to change
without on purpose
sad sad sad
because when I checked, my first answer was correct!
Moral of the story: thrust your heart♥ thrust your instinct☻learnt the lesson!

preparing for a shock (Part II)

10:01 AM Edit This 0 Comments »
Special thanks to Kak Syah (Master student in Speech Language Therapy)
for helping me understanding the so-confuse-to-pinpoint-the-so-called audiogram!

First, an audiometer is used to test a person's hearing.

Here is an example of a legend from an audiogram. This will help me decipher the results.

Types of Losses
Sometimes the audiologist will want to test how the person's inner ear is working with a bone conduction test. This test helps to determine if the person has a conductive, a sensorineural, or a mixed loss.

Here below are some examples of different types of losses as shown on the audiogram:

Here is an example of a sensorineural loss. Note how the bone conduction is the same as the air conduction results
Here is an example of a conductive loss. Note how with air conduction the person has a hearing loss. However, the bone conduction results show that the sensorineural pathways are in good working order.
Here is an example of a mixed loss. Both bone conduction and the air conduction show a loss, but the bone conduction loss is not as great as the air conduction loss.

The Speech Banana


The picture symbols represent the different sounds at that particular frequency and decibel level. For example, leaves rustling is very quiet (about 5 dB) and slightly-higher pitched (2000 Hz). However, a semi truck is very loud (100 dB) and lower-pitched (125 Hz).In the middle across the frequency range are the speech sounds. They call this the "Speech Banana" because, as you can see, it looks like a banana when you draw a line around them,


The reason why the speech banana is so important to be aware of is because this, in addition to the audiogram, will give you even more specific insight into what the child can and cannot hear.

For those children who are profoundly deaf or who are moderate-to-severe in their hearing loss, they will probably not be able to hear any of those sounds of speech unaided. (They might have a hearing loss that is good in some frequencies and not in others.)

For children who have a mild to moderate hearing loss, they probably will be able to hear some sounds of speech and not others unaided. Take a look at their audiogram as well and think about what they are missing.

lol

7:59 AM Edit This 6 Comments »



VS
ada ke orang kata muka aku sama cm heliza?
we are not look alike langsung
she's way too beautiful
compare to me
look, she's got a very fair skin
and I'm not ~
which part we are look alike once again??

the preamble chapter of winter

7:45 AM Edit This 0 Comments »





P/s : sorry tiArA jakun dengan hailing dan little ice mr snowy

prepare yourself for a shock

7:02 AM Edit This 0 Comments »
Hi dear,

I know it is the onset of the winter.

And I'm way off from tiArA's life way too long.

Everything happens for a reason.

But i know my 'apologia' of tests and assignments in 5 weeks in a row before study week are not acceptable.



Here comes.

Prepare yourself for a shock.

I have this problem in differentiating those chromosomal syndrome

and genetic syndrome(basically with their phenotype and communication).

I'm preparing for next friday communication disorder test.

And what I think is..

post it on the tiArA's life will be nice to help me differentiating and memorizing them~



Help me get through.

Let's do it together ok?



Chromosomal Syndrome

1. Down Syndrome (Trisomy 21)

Phenotype



  • Intelectual Disability

  • Heart Anomalies

  • Dry Skin and Soft Hair

  • Hypotonia (low muscle tone)

  • Protruding tongue (due to hypotonia)

  • Brachycephaly

  • Malocclusion

Communication



  • General Language Delay

  • Speech Misarticulation

  • Normal Hearing

2. Cri DU Chat Syndrome


Phenotype



  • Small size of baby

  • Microcephaly

  • High Palate (maybe Cleft Palate)

  • Mental Disability

  • Normal life expectancy

  • Chronic Otitis Media

  • Hypertolerism(space between eyes)

  • Ptosis(epicanthic fold is not well developed)

  • Delayed Motor Development

Communication



  • Oral speech seldom develops

  • Severe language disorder

  • Possible hypernasality

  • Possible hearing loss

  • Tend to be loving and very social


Genetic Syndrome


1. Cruozon Syndrome


Phenotype



  • Premature fusion of cranial sutures

  • Midface hypoplasia(underdeveloped)

  • Beak-shaped nose

  • Exorbitism(bulging eyes)

  • Low-set ears

  • Class 3 malocclusion

  • Mental disability is rare

  • Possible Otitis Media

Communication



  • Normal onset of speech and language

  • Possible Otitis Media leading to hearing loss

  • Hyponasility(due to small nasal port)

  • Articulation disorder resulting from Class 3 Malocclusion

2. Foetal Alcohol Syndrome (FAS)


Phenotype



  • Below height and weight

  • Thin upper lips

  • No philtrum

  • Short, upturned nose

  • Shortened (and bent) little finger

  • Hyperactivity

  • Cognitive Impairment

  • Poor fine, gross motor coordination

  • Microcephaly(small head)

  • Micrognatia(small jaw)

Communication



  • General delay in communication development

  • Articulation problem due to poor motor coordination

  • Language delay due to possible intelectual impairments

  • Possible swallowing difficulties

  • Possible Otitis Media

Okay folks. Finish already.


I think I'm feeling much better. Thanks a lot,

6:18 PM Edit This 2 Comments »
Many parents quickly identify a type of cry
that believe is an infant's 'hunger' signal,
and when this cry is produced,
they interpret it to mean 'I'm hungry'
and subsequently feed the baby.

Other early signals that parents may identify
include 'let's play'..'my diaper is wet'..or 'I'm sleepy
It is clear that infants have not yet learned to talk
or to purposefully convey these specific messages,
the point is that
their behavior is perceived as communication by their parents.

but,
as time goes on
when the infants grow up
become somebody in life
at that particular time..
parents can't understand their behavior anymore.

they tend to speak out on their own
fond to the excitement and exploration of life
they think they are big enough
and don't have to listen to the elders
who are the wisest person to advice them

why is that?

moral of the story is..
learning is important
parents is to love and to listen to
let their voice out at anytime
because it can remind us!

12:56 PM Edit This 0 Comments »
so,
i did come to class
and the rain is still there
understands my inner feeling

xoxo

its raining in Ilam

6:53 AM Edit This 2 Comments »
it's raining,
and today..the only class i have starts at 2pm
and class anatomy and physiology of speech and hearing mechanism
is totally boring ~
rain makes me think twice
either wants to attend class or not
but I always in the positive side
feeling horrible if escape class
but it's raining..
guys, what should i do?
huhu,


P/s : i know the answer..i should come to class is it? erm, I'll do :) because its my responsibility~

kisah asam pedas

7:56 PM Edit This 3 Comments »
dulu,
aku x penah suka asam pedas
padahal mak aku punye asam pedas dan
masakan nenek aku la antara
asam pedas terBAEk!!

aku x pernah appreciate
malah kalau aku balik je rumah
ibu akan masak asam pedas
dan aku akan menunjukkan muka protes
dlm hati
macam xde masakan laen je
ibu kan taw aku ske masak lemak
asal asam pedas juga dipilih utk menu hari ini

dan aku akan sentuh sikit je nasi


sekarang,
aku rindu gle asam pedas ibu :(
try masak tadi pon cm byk je kurangnye~~
x sama gila ok
rinduuu sangat
nak asam pedas!

P/s: sori merepek~

10:53 AM Edit This 3 Comments »


i love autumn

it makes me happy

makes me feel safe

makes me think deeper

makes me try something else different

makes me learn new things

helps me find a family

helps me find nice good friend

helps me find a new life

thanks autumn,

dont pass it to winter~

I got to be strong~

3:13 PM Edit This 5 Comments »
Dear my faithful readers,

I'm sorry for not updating anything since the first week I reached New Zealand.

There were so much I want to share but I ended up by dissapointing you guys...

I'm totally sorry~





A very hectic month, I can conclude.

and a very hard weeks I've been through



I felt so horrible

I'm afraid

I'm totally freak out

I'm just nothing~



Its all about the big test that I've performed.

and I worked very hard for it

but the result was just so-so



I can almost see it

That dream I'm dreaming but

There's a voice inside my head sayin,

You'll never reach it,



I need my mom

and Rafidah



I missed ,my family, hogryslywarts

and almost everyone~



But. No one respond

to my calls.



Every step I'm taking,

Every move I make feels

Lost with no direction

My faith is shaking but

IGot to keep trying

Got to keep my head held high

Now I realized that I'm far from home

I'm big girl

and I woke up become someone who can handle things right

WIthout ANYONE helps.

I make up my mind: I NEED to stand with my own feet~


There's always going to be another mountain

I'm always going to want to make it move

Always going to be an uphill battle,

Sometimes I'm gonna to have to lose,

I made my mistakes

and I wont ever repeat the mistakes again!

Ain't about how fast I get there,

Ain't about what's waiting on the other side

It's the climb



The struggles I'm facing,

The chances I'm taking

Sometimes might knock me down but

No I'm not breaking

I may not know it

But these are the moments that

I'm going to remember most

Just got to keep going

And I, I got to be strong

Just keep pushing on, cause



There's always going to be another mountain

I'm always going to want to make it move

Always going to be an uphill battle,

Sometimes I'm gonna to have to lose,



Ain't about how fast I get there,

Ain't about what's waiting on the other side

It's the climb



Keep on moving

Keep climbing

Keep the faith

It's all about

It's all about

The climb



Keep the faith

Keep your faith!

P/s:thanx to Fadhilah for reminding me this special song: The climb by Miley. Even we dun even talk. You made me feel much much better~
I miss u~~~~and Raf, Syaz, Atiqah, Hidayah muahhxxx

flyhigh~ PART III

5:58 PM Edit This 9 Comments »
Assalamualaikum wbt,

Photo1 : homestead lane which is our flat lane
The next we did was university of canterbury tour. We've never been to the university before so instead of lay low in our homely bed we decided to travel through the university. That time, our seniors were working therefore we're like lost somehow inside the university and practically went home after we sorted out the mess we've made. haha

Here is the University of Canterbury!!!! : Photo2
In the evening, kak ayu (our third-year senior) kindly invited us to go to BOTANIC GARDEN!!!
The sun was freaking hot and you would easily get sun burnt if you're not wearing anything to protect your skin. Yet, the temperature is practically freezing and that's why you are seeing my friends and I wearing sweater and all. I'm getting used to this. Burning up one minute, teeth chattering the next; it's kind of interesting..yada yada~
Some interesting facts about Botanic Garden :
The Christchurch Botanic Gardens inspires and educates visitors by showcasing flora and fauna of New Zealand and other parts of the world.

Founded in 1863 with the planting of an English Oak tree, the Gardens now features one of the finest collections of exotic and native plants found in New Zealand.

Towering majestic trees - many over 120 years old - dominate the Gardens, forming a striking backdrop to the extensive themed plant collections and sweeping lawns.

A loop of the gently-flowing Avon River, criss-crossed by bridges, encloses a large part of the Gardens while the adjacent 164 hectare Hagley Park enhances its natural splendour.

The Gardens is an oasis in the city of Christchurch - 21 hectares of beautiful horticultural displays, several conservatories, memorials, garden art and walking tracks.

The Gardens are open every day of the year and admission is free!
Photo3-9: here we are in the botanic garden,













Photo10 : autumn trees(refer to mohabbatein blockbuster hindi movie..lol)



Photo12 : inside of the big Christmas tree!



Regards from us at the University of Canterbury.